Pomagamy cudzoziemcom w Polsce
fb yt instagram
language

Wydarzenia organizowane przez PFM

Warsztaty Cały świat w naszej klasie
Program warsztatów jest dostosowany do grup wielowych – od przedszkolaków (w wieku 5 lat) do ósmej klasy szkoły podstawowej

Szczegóły

Telefon
Email
agnieszka.kochanowska@forummigracyjne.org
Warsztaty Cały świat w naszej klasie
Warsztaty Cały świat w naszej klasie
Program warsztatów jest dostosowany do grup wielowych – od przedszkolaków (w wieku 5 lat) do ósmej klasy szkoły podstawowej

Warsztaty "Cały świat w naszej klasie"

ZAJĘCIA INTEGRACYJNE dla dzieci z klas 0-3 i przedszkolaków w wieku 5 lat 

klasy wielokulturowe (w których uczą się dzieci mówiące różnymi językami i pochodzące z różnych kultur).

CELE OGÓLNE:
● Rozwijanie wrażliwości i zrozumienia dla różnorodności kulturowej, kształtowanie
umiejętności porozumiewania się i współpracy w wielokulturowym środowisku.
● Przełamywanie stereotypów oraz uprzedzeń wobec uchodźców i migrantów poprzez
poznawanie ich historii, zwyczajów, i codziennych doświadczeń.
● Promowanie postaw tolerancji, akceptacji i otwartości wobec innych kultur i ludzi
różnych pochodzeń.
● Tworzenie atmosfery do rozmów i dialogu na temat emigracji, różnic kulturowych oraz
marzeń i aspiracji dzieci.


CELE SZCZEGÓŁOWE:
● Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami powitań i zwyczajami kulturowymi
(charakterystycznymi dla kultury wietnamskiej, czeczeńskie, białoruskiej, somalijskiej,
irackiej).
● Zapoznanie dzieci z powodami dla których ludzie przenoszą się do nowego kraju -
wytłumaczenie różnicy między uchodźcą, a migrantem dobrowolnym.
● Wzbudzenie w dzieciach zaciekawienia odmienności językową i kulturową.
● Rozwój empatii poprzez zrozumienie sytuacji uchodźców i migrantów oraz ich marzeń i
wyzwań.

 

REZULTATY UZYSKANE DZIĘKI UCZESTNICTWU DZIECI W TYCH ZAJĘCIACH:
● Rozwinięcie zrozumienia i umiejętności współpracy w różnorodnym środowisku.

● Redukcja uprzedzeń wobec migrantów poprzez poznanie ich historii i doświadczeń.
● Zwiększenie akceptacji różnic kulturowych i budowanie szacunku dla innych.
● Dostarczenie narzędzi edukacyjnych dla nauczycieli do pracy z różnorodnością
kulturową.

 

GRUPA UCZESTNIKÓW:
�� wielokulturowe i wielojęzyczne zespoły klasowe
�� dzieci i młodzież w wieku 5-9 lat (przedszkola i klasy 0-3)
LICZEBNOŚĆ  GRUPY: cała klasa
METODY PRACY:  rozmowa, praca w grupie, prace indywidualne, zabawy ruchowe i zabawy
przy muzyce, prace manualne.
CZAS TRWANIA: 2 godziny dydaktyczne (po 30-45 min, w zależności od wieku dzieci).
MIEJSCE REALIZACJI WARSZTATÓW: szkoła/ przedszkole.


W celu zgłoszenia klasy/grupy prosimy o wypełnienie formularza:
https://forms.gle/vLozwd8AqpYC7sYN7
Lub o kontakt mailowy: agnieszka.kochanowska@forummigracyjne.org

*Zajęcia skierowane do warszawskich placówek.

 

ZARYS PROGRAMU:
Podczas warsztatów uczestnicy poznają kilkoro dzieci, które przyjechały do Polski z różnych
części świata. Głosem dzieci mówią podczas warsztatów piękne, ręcznie robione lale. Dzieci
zapoznają się z różnymi sposobami powitań i zwyczajami kulturowymi. Spotkanie warsztatowe
jest też okazją do rozmowy o tym, dlaczego ludzie opuszczają swoje kraje i szukają szczęścia
w Polsce, dlaczego różnią się kolorem skóry i o czym marzą.
Do udziału w warsztatach w charakterze obserwatorów zapraszamy też nauczycieli i
nauczycielki, którzy otrzymają dostęp do pakietu edukacyjnego „Cały świat w całej klasie”. Na
pakiet składają się: skarbnica wiedzy, bajki międzykulturowe, scenariusze całodziennych
zajęć, zestaw kolorowanek. Na podstawie otrzymanych materiałów osóby edukujące mogą
prowadzić z dziećmi kolejne zajęcia prezentujące kulturę, tradycje oraz troski i radości

bohaterów „Całego świata w naszej klasie.”

 

 

 ZAJĘCIA INTEGRACYJNE dla dzieci z klas 4-8

klasy wielokulturowe (w których uczą się dzieci mówiące różnymi językami i pochodzące z różnych kultur).

 

CELE OGÓLNE:
● wzmocnienie w uczniach i uczennicach umiejętności współpracy w zespole
● rozwój umiejętności komunikacji oraz konstruktywnego radzenia sobie z konfliktami i
nieporozumieniami także tymi na tle kulturowym;
● wzmocnienie w uczniach i uczennicach pozytywnych postaw – szacunku, życzliwości,
akceptacji dla odmienności (kulturowej i językowej) i jej docenianie w klasie;
● poprawa integracji zespołu klasowego.


CELE SZCZEGÓŁOWE:
● osoby uczestniczące w zajęciach potrafią określić zasady efektywnej współpracy w
zespole wielokulturowym; 
● uczennice i uczniowie potrafią wskazać, co decyduje o osiągnięciu celu przez drużynę;
● dzieci wyrabiają sobie poczucie odpowiedzialności za siebie i innych;
● uczennice i uczniowie wiedzą, jakie działania i postawy przyczyniają się do
rozwiązywania konfliktów,
● dzieci widzą wartość we współpracy w grupie i mają świadomość konieczności
doskonalenia tej umiejętności.

 

REZULTATY UZYSKANE DZIĘKI UCZESTNICTWU DZIECI W TYCH ZAJĘCIACH:
▪ uczennice i uczniowie zauważają, że więcej zyskują dzięki współpracy;
▪ dzieciom zaczyna zależeć na obecności „innego” w grupie;
▪ młodzi ludzie nawiązują więcej pozytywnych relacji;

▪ poszczególne osoby w klasie czują się docenione, zauważone, mile widziane
(szczególnie „inni”/z doświadczeniem migracji);


GRUPA UCZESTNIKÓW:
�� wielokulturowe i wielojęzyczne zespoły klasowe
�� dzieci i młodzież w wieku 10 -15 lat (klasy 4-8)
LICZEBNOŚĆ  GRUPY: cała klasa
METODY PRACY:  zajęcia prowadzone zgodnie z zasadami modelu edukacji
międzykulturowej WISE
CZAS TRWANIA: 1 spotkanie (2 godziny dydaktyczne).
MIEJSCE REALIZACJI WARSZTATÓW: szkoła.


W celu zgłoszenia klasy/grupy prosimy o wypełnienie formularza:
https://forms.gle/vLozwd8AqpYC7sYN7
Lub o kontakt mailowy: agnieszka.kochanowska@forummigracyjne.org.

 

ZARYS PROGRAMU:
Dzieci pracują w grupach w których mają wykonywać różne zadania . Za zadania oraz za
współpracę w zespołach otrzymują punkty. Szczególnie premiowane jest korzystanie przez
członków zespołu ze specyficznej wiedzy kulturowej oraz językowej. W trakcie warsztatów
uczniowie i uczennice dobrze się bawią a jednocześnie integrują się ze sobą i poznają
koleżanki i kolegów z którymi do tej pory mogli niechętnie rozmawiać.
Zadania skonstruowane są w oparciu o autorski model edukacji międzykulturowej WISE.
Nauczyciel lub nauczycielka biorący/a udział w warsztatach w charakterze obserwatora
otrzyma po zajęciach drukowany egzemplarz publikacji: „Model edukacji
międzykulturowej WISE oraz przykładowe scenariusze zajęć szkolnych”.

 

..............................

 

OSOBY PROWADZĄCE: 

 Zuzanna Rejmer
psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, psychotraumatolożka,
trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych.

Od 2004r. pracuje z osobami z doświadczeniem migracji w tym młodymi imigrantami i
uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne.
Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację
uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z
potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców,
dzieci i osób dorosłych. Wpiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z
wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z osobami z
doświadczeniem migracji (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów).
Superwizuje pracę asystentów i asystentek międzykulturowych pracujących w szkołach.
Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych
pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli
pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w
doradztwie zawodowym.”
We współpracy z Martą Piegat-Kaczmarczyk stworzyła model edukacji międzykulturowej
WISE.

Marta Brzezińska – Hubert
Socjolożka i trenerka specjalizująca się w obszarach związanych z mobilnością edukacyjną ,
edukacją międzykulturową oraz teorią i praktyką uczenia się. Absolwentka Szkoły Trenerów i
Trenerek Biznesu House of Skills i Europejskiej Szkoły Trenerskiej Programu Erasmus+.
Posiada wieloletnie doświadczenie edukacji i pracy zagranicą, m.in. z osobami z
doświadczeniem migranckim i uchodźczym. Zawodowo od 2005 roku współpracuje z licznymi
instytucjami edukacyjnymi w Polsce i zagranicą w zakresie projektów, szkoleń i warsztatów dla
kadry szkół i uczelni wyższych, studentów i studentek kierunków pedagogicznych, firm,
wolontariuszy międzynarodowych oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w środowisku
międzykulturowym. Prezes Fundacji „Arte Ego” realizującej międzynarodowe partnerstwa
strategiczne w zakresie modeli i narzędzi edukacyjnych. Od 2017 roku współpracuje z
Fundacją Polskie Forum Migracyjne, gdzie wraz z Zuzanną Rejmer realizuje projekty
wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Autorka i redaktorka
publikacji o tematyce edukacyjnej i szkoleniowej.

Wiktoria Demchenko
Psycholożka i terapeutka w trakcie certyfikacji, z pochodzenia Ukrainka. Certyfikowana
konsultantka kryzysowa, terapeutka metody TPT, arteterapeutka. Szkolenia, warsztaty,
treningi własnego autorstwa prowadzi od ponad 5 lat. Pracuje indywidualnie i grupowo z
dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Główną uwagę zawodową skupia na traumie, emocjach,
trudnych przeżyciach, żałobie; pracuje z poczuciem własnej wartości, samooceną i
akceptacją siebie. Doświadczenie z dziećmi i młodzieżą zdobywała, pracując na infolinii i
czacie zaufania jak również wspierając osoby, szukające pomocy w związku z wojną w
Ukrainie.

Mariia Sobol
Certyfikowana w Polsce terapeutka zajęciowa, arteterapeutka, trenerka, edukatorka
międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie nauki. Pochodzi z Ukrainy, ma osobiste
doświadczenie migracji, absolwentka ekonomii międzynarodowej donetskiego Uniwersytetu
Narodowego, studentka psychoterapii na warszawskim Collegium Verum. Od kilku lat
prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, rozwojowe, konsultacje indywidualne oraz grupy

wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Od początku inwazji na Ukrainę aktywnie pracuje z
uchodźcami z Ukrainy w zakresie integracji i socjalnej adaptacji, terapii traumy i PTSD.

Olesia Onoshko
Pedagożka z 10-letniem stażem pracy w placówkach edukacyjnych w Ukrainie oraz Polsce.
Posiada praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, pracy z dziećmi,
młodzieżą i rodzicami. Prowadziła zajęcia rozwojowe z elementami arteterapii. Najważniejsze
w pracy są dla niej empatia, otwartość, cierpliwość oraz chęć zrozumienia drugiego
człowieka.

 

Powrót do listy kursów
© 2019 by Polskie Forum Migracyjne. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne