Oferujemy wsparcie dla nauczycieli, nauczycielek, pedagożek i pedagogów
w postaci warsztatów, webinarów, szkoleń międzykulturowych, publikacji.
Szkoły w Polsce stają się coraz bardziej zróżnicowane kulturowo i językowo. To proces, który będzie postępował coraz bardziej dynamicznie, dlatego zależy nam, by już od najmłodszych lat wzmacniać wśród dzieci postawy otwartości, wzajemnej życzliwości i współpracy. Pracujemy nad tym, by polska szkoła była miejscem przyjaznym dla wszystkich, bez względu na pochodzenie.
Nasze działania
Skuteczną i według nas najlepszą formą wspierania uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym i procesów integracyjnych jest asystentura międzykulturowa. Asystentki pomagają dzieciom, które nie mówią po polsku, tłumaczą, wspierają proces adaptacji szkolnej i budowanie relacji rówieśniczych oraz pośredniczą w komunikacji dzieci–rodzice–szkoła. Coraz ważniejsza staje się edukacja międzykulturowa i antydyskryminacyjna. My realizujemy ją poprzez warsztaty kompetencji międzykulturowych dla dzieci i młodzieży, szkolenia i webinary dla nauczycieli, nauczycielek, psychologów, psycholożek, oraz pedagogów i pedagożek. W 2023 roku rozwijaliśmy dodatkowo działania mające na celu wzmacnianie odporności psychicznej dzieci (rezyliencję) i normalizację korzystania z pomocy psychologicznej wśród dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
W 2023 roku:
- 231 osób pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym przeszło nasze pogłębione szkolenia i warsztaty
- prawie 1000 osób wzięło udział w specjalistycznych webinarach
- 749 dzieci wzięło udział w warsztatach kompetencji międzykulturowych
- ok. 2500 dzieci wzięło udział w warsztatach wzmacniających odporność psychiczną
Oferta płatnych szkoleń
Aby dowiedzieć się więcej i zamówić szkolenie prosimy o kontakt: edu@forummigracyjne.org
Warsztaty dla dzieci i młodzieży uczących się w polskich szkołach:
„Cały świat w naszej klasie”
Zajęcia integracyjne dla klas wielokulturowych (w których uczą się dzieci mówiące różnymi językami i pochodzące z różnych kultur).
Dzieci z klas 0-3 i przedszkolaków w wieku 5 lat.
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie wrażliwości i zrozumienia dla różnorodności kulturowej i językowej,
- Kształtowanie umiejętności porozumiewania się i współpracy w wielokulturowym środowisku,
- Przełamywanie stereotypów oraz uprzedzeń wobec osób z doświadczeniem migracji poprzez poznawanie ich historii, zwyczajów, i codziennych doświadczeń,
- Promowanie postaw tolerancji, akceptacji i otwartości wobec różnorodności w szczególności różnorodności kulturowej,
- Tworzenie atmosfery do rozmów i dialogu na temat emigracji, różnic kulturowych oraz marzeń i aspiracji dzieci (niezależnie od ich koloru skóry, pochodzenia, czy doświadczeń życiowych).
„WISE – współpraca, integracja, sukces, edukacja.”
Zajęcia integracyjne dla dzieci z wielokulturowych klas 4-8.
CELE OGÓLNE:
- wzmocnienie w uczniach i uczennicach umiejętności współpracy w zespole,
- rozwój umiejętności komunikacji oraz konstruktywnego radzenia sobie z konfliktami i nieporozumieniami także tymi na tle kulturowym,
- wzmocnienie w uczniach i uczennicach pozytywnych postaw – szacunku, życzliwości, akceptacji dla odmienności (głównie kulturowej i językowej, ale nie tylko) i jej docenianie w klasie,
- poprawa integracji zespołu klasowego.
„ReSET- Relacje, Siła, Emocje, Troska”
Zajęcia psychoedukacyjne wzmacniające odporność psychiczną dla dzieci z doświadczeniem migracji przymusowej (młodych uchodźców i uchodźczyń).
CELE OGÓLNE:
Wzmocnienie w dzieciach i młodzieży odporności psychicznej (rezyliencji), czyli:
- odzyskanie/budowanie wiary we własny potencjał i siły,
- rozwój zdolności pokonywania przeciwności losu – konstruktywnego radzenia sobie z problemami i towarzyszącymi im emocjami oraz budowanie potrzebnych do tego kompetencji osobistych i społecznych.
Warsztaty i szkolenia dla pracowników i pracowniczek oświaty (nauczycielek i nauczycieli, psycholożek i psychologów, pedagożek i pedagogów):
Klasa wielokulturowa – jak ją integrować, przeciwdziałać konfliktom i motywować dzieci do nauk
Szkolenie wprowadzające do pracy z metodą WISE (Współpraca, Integracja, Sukces, Edukacja).Model WISE jest autorskim modelem wypracowanym przez Martę Piegat-Kaczmarczyk i Zuzannę Rejmer w toku wieloletnich doświadczeń w pracy z klasami wielokulturowymi, czyli takimi, w których uczą się razem dzieci polskie i cudzoziemskie. Model był wielokrotnie stosowany w praktyce w prowadzeniu zajęć z klasami na wszystkich poziomach nauczania, również w klasach silnie skonfliktowanych wewnętrznie.
CELE OGÓLNE:
- przekazanie wiedzy i ćwiczenie umiejętności potrzebnych nauczycielkom i nauczycielom w pracy z klasą wielokulturową,
- pokazanie jak wzmacniać integracji uczniów i motywację do (wspólnej) nauki,
- przedstawienie autorskiego modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację i jednocześnie umożliwia realizację podstawy programowej.
ReSET – jak wzmacniać rezyliencję (odporność psychiczną) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji przymusowej
CELE OGÓLNE
- omówienie koncepcji rezyliencji dzieci z doświadczeniem migracji i budowania jej w środowisku szkolnym,
- przygotowanie uczestników i uczestniczek szkolenia do pracy z pakietem warsztatów edukacyjnym „ReSET.”
Uczeń i uczennica nie znający (dobrze) języka polskiego – jak wspierać, uczyć, oceniać
CELE OGÓLNE:
- przekazanie wiedzy i ćwiczenie umiejętności potrzebnych nauczycielkom i nauczycielom w pracy z uczniami i uczennicami nie znającymi języka polskiego,
- pokazanie konkretnych zasad i narzędzi umożliwiający efektywną naukę (realizację podstawy programowej) oraz weryfikację wiedzy u uczniów i uczennic nie znających języka polskiego.
Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym
CELE OGÓLNE:
- przekazanie wiedzy na temat strat i zasobów dzieci z doświadczeniem migracji,
- omówienie czynników wpływających na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracji,
- przeanalizowanie etapu proces adaptacji dziecka z doświadczeniem migracji w nowym środowisku,
- przekazanie informacji na temat doświadczenia traumatycznego i jego wpływ na globalne funkcjonowanie dziecka,
- zaznajomienie uczestników z technikami stabilizacji układu nerwowego.
Wielokulturowa SZKOŁA – jak uczyć jednocześnie przeciwdziałając konfliktom i dbając o integrację uczniów i uczennic
Kurs przygotowujące do pracy w klasach wielokulturowych w oparciu o model edukacji międzykulturowej WISE.
Model WISE jest autorskim modelem wypracowanym przez Martę Piegat-Kaczmarczyk i Zuzannę Rejmer w toku wieloletnich doświadczeń w pracy z klasami wielokulturowymi, czyli takimi, w których uczą się razem dzieci polskie i cudzoziemskie. Model był wielokrotnie stosowany w praktyce w prowadzeniu zajęć z klasami na wszystkich poziomach nauczania, również w klasach silnie skonfliktowanych wewnętrznie.
CELE KURSU:
- wzmocnienie kompetencji nauczycieli oraz pedagogów pracujących z wielokulturowymi klasami,
- przekazanie wiedzy i wykształcenie w osobach uczestniczących w kursie umiejętności w zakresie przeciwdziałania konfliktom oraz wzmacniania współpracy w zróżnicowanych kulturowo i językowo zespołach klasowych,
- zapoznanie uczestników i uczestniczek kursu ze sposobami wzbudzania motywacji do nauki dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym,
- zaoferowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców i nauczycieli przedmiotowców, aby w maksymalnym stopniu osiągali zaplanowane efekty wychowawcze i edukacyjne w klasie wielokulturowej.
Konstrukcja całego kursu:
- szkolenie wprowadzające do pracy w wielokulturowej klasie w oparciu o model WISE,
- lekcje pokazowe prowadzone przez wykwalifikowane trenerki PFM w oparciu o metodę WISE,
- wsparcie w przygotowaniu przez nauczyciela/nauczycielkę lekcji w oparciu o model WISE,
- przeprowadzenie przez nauczyciela/nauczycielkę lekcji w oparciu o wcześniej przygotowany przez siebie scenariusz zajęć zgodny z założeniami metody WISE,
- obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela/nauczycielkę przez eksperta – trenera z PFM,
- sesja informacji zwrotnych od eksperta – trenera dla nauczyciela/nauczycielki dotycząca przeprowadzonych zajęć.
Dedykowane publikacje
Zapewniamy także wydanie kluczowych publikacji – praktycznych narzędzi, broszur i poradników, które wspierają edukacyjną pracę z dziećmi i młodzieżą. Wśród nich znajdziesz „Model Edukacji Wielokulturowej WISE” w trzech językach oraz „Dzienniczek-Słowniczek”.
Wszystkie publikacje dostępne są w wersjach online. Poniżej możesz pobrać darmowe PDFy.
Zbliżające się bezpłatne wydarzenia – webinary i szkolenia
Poniżej znajdziesz aktualne szkolenia i webinary. Zachęcamy do wzięcia udziału w interesującym Cię wydarzeniu.
przejdź do strony z wydarzeniami
Bądź na bieżąco! Zapisz się do naszego newslettera już teraz!
Zachęcamy do pozostania z nami w kontakcie i zapisania się do naszego newslettera. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi informacjami, zapowiedziami wydarzeń oraz innymi ważnymi aktualnościami. Zapraszamy do dołączenia do naszej społeczności, by nie przegapić żadnych przyszłych możliwości rozwoju i spotkań.