Szkoły w Polsce stają się coraz bardziej zróżnicowane kulturowo i językowo. To proces, który będzie postępował coraz bardziej dynamicznie, dlatego zależy nam, by już od najmłodszych lat wzmacniać wśród dzieci postawy otwartości, wzajemnej życzliwości i współpracy. Pracujemy nad tym, by polska szkoła była miejscem przyjaznym dla wszystkich, bez względu na pochodzenie. 

Nasze działania

Skuteczną i według nas najlepszą formą wspierania uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym i procesów integracyjnych jest asystentura międzykulturowa. Asystentki pomagają dzieciom, które nie mówią po polsku, tłumaczą, wspierają proces adaptacji szkolnej i budowanie relacji rówieśniczych oraz pośredniczą w komunikacji dzieci–rodzice–szkoła. Coraz ważniejsza staje się edukacja międzykulturowa i antydyskryminacyjna. My realizujemy ją poprzez warsztaty kompetencji międzykulturowych dla dzieci i młodzieży, szkolenia i webinary dla nauczycieli, nauczycielek, psychologów, psycholożek, oraz pedagogów i pedagożek. W 2023 roku rozwijaliśmy dodatkowo działania mające na celu wzmacnianie odporności psychicznej dzieci (rezyliencję) i normalizację korzystania z pomocy psychologicznej wśród dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

W 2023 roku:

  • 231 osób pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym przeszło nasze pogłębione szkolenia i warsztaty
  • prawie 1000 osób wzięło udział w specjalistycznych webinarach
  • 749 dzieci wzięło udział w warsztatach kompetencji międzykulturowych
  • ok. 2500 dzieci wzięło udział w warsztatach wzmacniających odporność psychiczną

Oferta płatnych szkoleń

Aby dowiedzieć się więcej i zamówić szkolenie prosimy o kontakt: edu@forummigracyjne.org

Warsztaty dla dzieci i młodzieży uczących się w polskich szkołach:

„Cały świat w naszej klasie”

Zajęcia integracyjne dla klas wielokulturowych (w których uczą się dzieci mówiące różnymi językami i pochodzące z różnych kultur).

Dzieci z  klas 0-3 i przedszkolaków w wieku 5 lat.

CELE OGÓLNE:

  • Rozwijanie wrażliwości i zrozumienia dla różnorodności kulturowej i językowej,
  • Kształtowanie umiejętności porozumiewania się i współpracy w wielokulturowym środowisku,
  • Przełamywanie stereotypów oraz uprzedzeń wobec osób z doświadczeniem migracji poprzez poznawanie ich historii, zwyczajów, i codziennych doświadczeń,
  • Promowanie postaw tolerancji, akceptacji i otwartości wobec różnorodności  w szczególności różnorodności kulturowej,
  • Tworzenie atmosfery do rozmów i dialogu na temat emigracji, różnic kulturowych oraz marzeń i aspiracji dzieci (niezależnie od ich koloru skóry, pochodzenia, czy doświadczeń życiowych).

„WISE – współpraca, integracja, sukces, edukacja.”

Zajęcia integracyjne  dla dzieci z wielokulturowych klas 4-8.

CELE OGÓLNE:

  • wzmocnienie w uczniach i uczennicach umiejętności współpracy w zespole,
  • rozwój umiejętności komunikacji oraz konstruktywnego radzenia sobie z konfliktami i nieporozumieniami także tymi na tle kulturowym,
  • wzmocnienie w uczniach i uczennicach pozytywnych postaw – szacunku, życzliwości, akceptacji dla odmienności (głównie kulturowej i językowej, ale nie tylko) i jej docenianie w klasie,
  • poprawa integracji zespołu klasowego.

 „ReSET- Relacje, Siła, Emocje, Troska”

Zajęcia psychoedukacyjne wzmacniające odporność psychiczną  dla dzieci z doświadczeniem migracji przymusowej (młodych uchodźców i uchodźczyń).

CELE OGÓLNE:

Wzmocnienie w dzieciach i młodzieży odporności psychicznej (rezyliencji), czyli:

  • odzyskanie/budowanie  wiary we własny potencjał i siły,
  • rozwój zdolności pokonywania przeciwności losu – konstruktywnego radzenia sobie z problemami i towarzyszącymi im emocjami oraz budowanie potrzebnych do tego  kompetencji  osobistych i społecznych.

Warsztaty i szkolenia dla pracowników i pracowniczek oświaty (nauczycielek i nauczycieli, psycholożek i psychologów, pedagożek i pedagogów):

Klasa wielokulturowa – jak ją integrować, przeciwdziałać konfliktom i motywować dzieci do nauk

Szkolenie wprowadzające do pracy z metodą WISE (Współpraca, Integracja, Sukces, Edukacja).Model WISE jest autorskim modelem wypracowanym przez Martę Piegat-Kaczmarczyk i Zuzannę Rejmer w toku wieloletnich doświadczeń w pracy z klasami wielokulturowymi, czyli takimi, w których uczą się razem dzieci polskie i cudzoziemskie. Model był wielokrotnie stosowany w praktyce w prowadzeniu zajęć z klasami na wszystkich poziomach nauczania, również w klasach silnie skonfliktowanych wewnętrznie.

CELE OGÓLNE:

  •  przekazanie wiedzy i ćwiczenie umiejętności  potrzebnych nauczycielkom i nauczycielom w pracy z klasą wielokulturową,  
  • pokazanie jak wzmacniać integracji uczniów i motywację do (wspólnej) nauki,
  • przedstawienie autorskiego  modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację i jednocześnie umożliwia realizację podstawy programowej.

ReSET – jak wzmacniać rezyliencję (odporność psychiczną) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji przymusowej

CELE OGÓLNE

  • omówienie koncepcji rezyliencji dzieci z doświadczeniem migracji i budowania jej w środowisku szkolnym,
  • przygotowanie uczestników i uczestniczek szkolenia do pracy z pakietem warsztatów edukacyjnym „ReSET.”

Uczeń i uczennica nie znający (dobrze) języka polskiego – jak wspierać, uczyć, oceniać  

CELE OGÓLNE:

  •  przekazanie wiedzy i ćwiczenie umiejętności  potrzebnych nauczycielkom i nauczycielom w pracy z uczniami i uczennicami nie znającymi języka polskiego,
  • pokazanie konkretnych zasad i narzędzi umożliwiający efektywną naukę (realizację podstawy programowej) oraz weryfikację wiedzy u uczniów i uczennic nie znających języka polskiego.

Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym

CELE OGÓLNE:

  • przekazanie wiedzy na temat strat i zasobów dzieci z doświadczeniem migracji,
  • omówienie czynników wpływających na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracji,
  • przeanalizowanie etapu proces adaptacji dziecka z doświadczeniem migracji w nowym środowisku,
  • przekazanie informacji na temat doświadczenia traumatycznego i jego wpływ na globalne funkcjonowanie dziecka,
  • zaznajomienie uczestników z technikami stabilizacji układu nerwowego.

Wielokulturowa SZKOŁA  – jak uczyć jednocześnie przeciwdziałając konfliktom i dbając o integrację uczniów i uczennic

Kurs przygotowujące do pracy w klasach wielokulturowych w oparciu o model edukacji międzykulturowej  WISE. 

Model WISE jest autorskim modelem wypracowanym przez Martę Piegat-Kaczmarczyk i Zuzannę Rejmer w toku wieloletnich doświadczeń w pracy z klasami wielokulturowymi, czyli takimi, w których uczą się razem dzieci polskie i cudzoziemskie. Model był wielokrotnie stosowany w praktyce w prowadzeniu zajęć z klasami na wszystkich poziomach nauczania, również w klasach silnie skonfliktowanych wewnętrznie.

CELE KURSU:

  • wzmocnienie kompetencji nauczycieli oraz pedagogów pracujących z wielokulturowymi klasami,
  • przekazanie wiedzy i wykształcenie w osobach uczestniczących w kursie  umiejętności w zakresie przeciwdziałania konfliktom oraz wzmacniania współpracy w zróżnicowanych kulturowo i językowo zespołach klasowych,
  • zapoznanie uczestników i uczestniczek kursu ze sposobami wzbudzania motywacji do nauki dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym,
  • zaoferowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców i nauczycieli przedmiotowców, aby w maksymalnym stopniu osiągali zaplanowane efekty wychowawcze i edukacyjne  w klasie wielokulturowej.

Konstrukcja całego kursu:

  • szkolenie wprowadzające do pracy w wielokulturowej klasie w oparciu o model WISE,
  • lekcje pokazowe prowadzone przez wykwalifikowane trenerki PFM w oparciu o metodę WISE,
  • wsparcie w przygotowaniu przez nauczyciela/nauczycielkę  lekcji w oparciu o model WISE,
  • przeprowadzenie przez nauczyciela/nauczycielkę lekcji w oparciu o wcześniej przygotowany przez siebie scenariusz zajęć zgodny z założeniami metody WISE,
  • obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela/nauczycielkę przez eksperta – trenera z PFM,
  • sesja informacji zwrotnych od eksperta – trenera dla nauczyciela/nauczycielki dotycząca przeprowadzonych zajęć. 

Dedykowane publikacje

Zapewniamy także wydanie kluczowych publikacji – praktycznych narzędzi, broszur i poradników, które wspierają edukacyjną pracę z dziećmi i młodzieżą. Wśród nich znajdziesz „Model Edukacji Wielokulturowej WISE” w trzech językach oraz „Dzienniczek-Słowniczek”.

Wszystkie publikacje dostępne są w wersjach online. Poniżej możesz pobrać darmowe PDFy.


Zbliżające się bezpłatne wydarzenia –  webinary i szkolenia

Poniżej  znajdziesz aktualne szkolenia i webinary. Zachęcamy do wzięcia udziału w interesującym Cię wydarzeniu.

przejdź do strony z wydarzeniami


Bądź na bieżąco! Zapisz się do naszego newslettera już teraz!

Zachęcamy do pozostania z nami w kontakcie i zapisania się do naszego newslettera. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi informacjami, zapowiedziami wydarzeń oraz innymi ważnymi aktualnościami. Zapraszamy do dołączenia do naszej społeczności, by nie przegapić żadnych przyszłych możliwości rozwoju i spotkań.