Model edukacji międzykulturowej WISE — założenia i podstawy teoretyczne
29.02.2024
Artykuł pochodzi z publikacji „Model edukacji międzykulturowej WISE oraz przykładowe scenariusze zajęć szkolnych”.
Publikacja prezentuje model pracy w klasie międzykulturowej – WISE – który jest efektem wieloletnich doświadczeń PFM w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole. Model opracował zespół ekspertek-psycholożek międzykulturowych Marta Piegat-Kaczmarczyk i Zuzanna Rejmer w ramach projektu „Szkoła integracji międzykulturowej”. Niniejsza publikacja zawiera opis modelu, a także scenariusze lekcji przygotowane w oparciu o jego założenia, wraz z załącznikami. Dodatkiem do publikacji jest garść dobrych praktyk integracyjnych ze Szwecji – elementem projektu były bowiem dwie wizyty studyjne do placówek psychologicznych i szkół wyspecjalizowanych w pracy z dziećmi cudzoziemskimi.
Projekt „Szkoła Integracji Międzykulturowej” był prowadzony przez PFM od stycznia 2013 do czerwca 2014 r. Pozwolił na przeszkolenie 93 psychologów, pedagogów i nauczycieli z 15 miast w Polsce. W ramach projektu pedagodzy i psychologowie budowali własne scenariusze zajęć dla międzykulturowych grup uczniów i realizowali je w swoich szkołach.
Realizacja przedsięwzięcia była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywtateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa.