Opis projektu
Kolejna edycja projektu, który buduje u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-7 lat) postawy otwartości i tolerancji wobec imigrantów, uchodźców i osób odmiennych kulturowo.
Cele projektu
- przybliżenie dzieciom kultury krajów pochodzenia uchodźców obecnych w Polsce [sfera poznawcza]
- przygotowanie dzieci do funkcjonowania w środowisku międzykulturowym poprzez kształtowanie postawy szacunku do odmienności kulturowej oraz postawy pokojowego rozwiązywania nieporozumień kulturowych [sfera emocjonalna i wolicjonalna]
Wyżej wymienione cele stanowią cele bezpośrednie. Celem pośrednim zaś jest zachęcenie grona pedagogicznego oraz rodziców do promocji postawy otwartości i tolerancji wobec odmienności kulturowej w toku ich działalności dydaktyczno-pedagogicznej (nauczyciele), codziennej zabawy (rodzice).
Działania
- dystrybucja wydanego w poprzedniej edycji pakietu edukacyjnego „Cały świat w naszej klasie” z zakresu edukacji międzykulturowej, poświęconego następującym grupom cudzoziemców obecnych w Polsce: Czeczeni, Białorusini, Somalijczycy, Irakijczycy, Wietnamczycy (zgodnie z danymi UDSC są to grupy uchodźców najliczniej reprezentowane w Polsce, a jednocześnie grupy o których brakuje wiedzy zarówno dzieciom, jak i dorosłym). Do używanych podczas warsztatów pacynek-uchodźców w edycji 2016/2017 dołączyła lalka Hania – Polka, która wychowała się w Holandii i przyjeżdża z rodzicami do Polski. To postać, z którą będzie się identyfikować wiele polskich dzieci o podobnym doświadczeniu migracyjnym. Pakiet edukacyjny składa się ze Skarbnicy wiedzy, Bajek międzykulturowych, Scenariuszy zajęć międzykulturowych oraz Gry memo.
- przygotowanie programu i przeprowadzenie cyklu warsztatów z zakresu edukacji międzykulturowej w oparciu o ww. pakiet w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i szkołach podstawowych dla dzieci 5-7-letnich.
- Wsparcie psychologiczne dla dzieci doświadczających przemocy i dyskryminacji oraz ich rodziców
- Warsztaty dla rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych, dzięki którym rodzice nabędą kompetencji, by wspierać swoje dzieci i pielęgnować wielojęzyczność i wielokulturowość.
Rezultaty
Rezultaty twarde:
- Dystrybucja wśród szkół i przedszkoli wydanego w poprzedniej edycji pakietu edukacyjnego „Cały świat w naszej klasie”,
- przeprowadzenie 29 godzin warsztatów międzykulturowych dla dzieci w przedszkolach i szkołach,
- udział w warsztatach międzykulturowych około 580 dzieci z warszawskich przedszkoli lub szkół podstawowych prowadzących oddziały przedszkolne,
- wsparcie psychologiczne dzieci doświadczających przemocy i dyskryminacji (oraz wsparcie rodziców), w sumie 120 godzin wsparcia
- przeprowadzenie 3 warsztatów dla rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych.
Rezultaty miękkie:
- zapoznanie dzieci z różnorodnością kulturową Warszawy i Polski, oraz pokazanie pozytywnych skutków wynikających z faktu, że Polska staje się krajem zróżnicowanym kulturowo
- wsparcie rodziców i nauczycieli w procesie edukacji międzykulturowej dzieci
- wypełnienie luki na rynku materiałów i pomocy edukacyjnych w zakresie edukacji międzykulturowej
- wsparcie dzieci doświadczających dyskryminacji w procesie odbudowywania pozytywnej samooceny i radzenia sobie z przejawami dyskryminacji
- podniesienie u rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych poczucia własnej wartości i przynależności do środowiska lokalnego i szkolnego
- zminimalizowanie zagrożenia aktami mowy i działań nienawiści (aktów dyskryminacji i nietolerancji o podłożu rasowym)