Polityka ochrony Klientów/Klientek i Personelu Fundacji Polskie Forum Migracyjne

Polityka ochrony Klientów/Klientek i Personelu Fundacji Polskie Forum Migracyjne z siedzibą w Izabelinie 

 

Spis treści: 

1. Słownik 

2. Preambuła 

3. Zachowania oczekiwane od Personelu Fundacji 

4. Zachowania niedopuszczalne ze strony Personelu Fundacji 

 

1. Słownik 

Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o: 

1) Dziecku – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną poniżej 18 roku życia. 

2) Fundacji – należy przez to rozumieć fundację Polskie Forum Migracyjne z siedzibą w Izabelinie (05-080) przy ul. Orła Białego 44 A, wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS: 0000272075, NIP: 1181879509, REGON: 14085197900000. 

3) Personelu Fundacji – wszystkie osoby pracujące lub współpracujące z Fundacją, w tym również wolontariuszy/ wolontariuszki, stażystów/ stażystki oraz praktykantów/ praktykantki, psychologów/ psycholożki, terapeutów/ terapeutki oraz inne osoby pracujące i współpracujące z Fundacją bez względu na rodzaj stosunku prawnego jaki ich z Fundacją łączy. 

4) Kliencie/ Klientce – należy przez to rozumieć każdą z osób fizycznych, której udzielana jest pomoc ze strony Fundacji. 

5) Krzywdzie – należy przez to rozumieć szkodę niemajątkową dotykającą sfery psychicznej poszkodowanego, obejmującą przemoc fizyczną czyli wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec osoby powodujące ból lub urazy na ciele, między innymi bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp. oraz psychiczną, w tym poniżające i upokarzające traktowanie, w szczególności obraźliwe nazywanie, nadmierna krytyka, umniejszanie, uporczywe zawstydzanie, zamknięcie w odosobnieniu oraz izolacja. 

6) Zagrożeniu dobra Dziecka – należy przez to rozumieć działania i zaniechania podejmowane przez rodziców, opiekunów prawnych bądź inne osoby, pod których opieką Dziecko pozostaje, obejmuje również dopuszczanie się zaniedbań względem Dziecka takich jak w szczególności: zaniedbanie higieny, zdrowia, żywienia Dziecka, niedostosowanie ubioru Dziecka do warunków atmosferycznych, brak właściwego nadzoru nad wypełnianiem przez Dziecko obowiązku szkolnego, negatywne nastawianie Dziecka przeciwko drugiemu z rodziców bądź jego rodzinie. 

 

2. Preambuła 

Każda z osób wchodzących w skład Personelu Fundacji zobowiązana jest do poszanowania podstawowych praw człowieka, sprawiedliwości społecznej oraz godności ludzkiej. Osoba wchodząca w skład Personelu Fundacji zobowiązana jest do okazywania szacunku wszystkim osobom w równym stopniu. Zabroniona jest każda forma dyskryminacji. Bez względu na wiek, płeć, niepełnosprawność, kolor skóry, jakiekolwiek inne cechy wyróżniające lub pochodzenie etniczne, narodowość, wyznanie lub bezwyznaniowość, orientację seksualną lub tożsamość płciową wszyscy są traktowani równo, w sposób partnerski i bez uprzedzeń. Osoby wchodzące w skład Personelu Fundacji zobowiązane są do przestrzegania zasad współżycia społecznego oraz do stosowania się do postanowień zawartych w Polityce ochrony praw Dziecka oraz Procedurze antymobbingowej oraz innych dokumentach przyjętych przez Fundację.

 

3. Zachowania oczekiwane od Personelu Fundacji 

§ 1 

Traktowanie wszystkich Klientów/Klientek Fundacji sprawiedliwie, z szacunkiem i godnością, z poszanowaniem dla trudnych doświadczeń z jakimi się zetknęły, rozumiejąc, że mogą okazywać lęk, złość, obojętność i wyrażać inne trudne emocje wynikające z ich doświadczeń. 

§ 2 

Równe traktowanie Klientów/Klientek Fundacji bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność, stan zdrowia, kraj pochodzenia, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. 

§ 3 

Uważne słuchanie osób. W przypadku dzieci należy udzielać odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. 

§ 4 

Zapewnianie Klientów/Klientek, że jeśli czują się niekomfortowo z jakąś sytuacją, zachowaniem czy słowami, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy. 

§ 5 

Dbanie o prawa Klientów i Klientek, chronienie ich, a także działanie w sposób zapewniający, że ich najlepszy interes będzie sprawą nadrzędną, ze szczególnym uwzględnieniem Dzieci. 

§ 6 

Przeciwstawianie się i zwalczanie wszelkich form: 

1. wykorzystywania Klientów/Klientek Fundacji; 

2. wyrządzania Krzywdy Dzieciom; 

3. zagrożeń dobra Dziecka; 

4. przestępstw popełnianych na szkodę Klientów/Klientek Fundacji. 

§ 7

Zapobieganie wszelkim nadużyciom wobec Klientów/Klientek Fundacji. 

§ 8 

Szanowanie prawa Klientów/Klientek Fundacji do prywatności z zastrzeżeniem § 15 niniejszej Polityki ochrony Klientów/Klientek i Personelu Fundacji. 

§ 9 

Unikanie zbędnego ryzyka. Pracując z Klientami i Klientkami należy się upewnić, że sprzęt i wyposażenie są używane w sposób zgodny z przeznaczeniem, a otoczenie jest bezpieczne (należy zwrócić uwagę na zabezpieczenia okien i schodów, ograniczony dostęp do ruchliwych dróg, otwartej wody etc.). 

§ 10 

Dbanie o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych osób wchodzących w skład Personelu Fundacji, kiedy prowadzone są aktywności z Dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, w razie konieczności przebywania z Dzieckiem sam na sam, zawsze należy powiadomić o tym pozostałe osoby wchodzące w skład Personelu Fundacji oraz poinformować o miejscu przebywania z Dzieckiem. 

§ 11 

Odbycie szkoleń zgodnie z wymaganiami Fundacji. 

§ 12 

Natychmiastowe powiadamianie Fundacji o wszelkich zarzutach lub oskarżeniach o popełnienie przestępstwa w trakcie zatrudnienia lub przed zatrudnieniem. 

§ 13 

Zawiadomienie Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku powzięcia uzasadnionych podejrzeń wyrządzenia Krzywdy Dziecku, w tym stosowania w stosunku do Dziecka przemocy przez rodzica, opiekuna prawnego bądź jakąkolwiek inną osobę. 

§ 14 

Zawiadomienie Specjalistki ds. przeciwdziałania przemocy wobec Dzieci (dzieci@forummigracyjne.org) w przypadku powzięcia uzasadnionych podejrzeń wyrządzenia Krzywdy Dziecku, w tym stosowania w stosunku do Dziecka przemocy przez rodzica, opiekuna prawnego bądź jakąkolwiek inną osobę. 

§ 15 

Złożenie zawiadomienia na Policję w przypadku powzięcia wiadomości o przestępstwie popełnionym na szkodę Klienta/Klientki Fundacji. 

§ 16 

Powiadamianie Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku Zagrożenia dobra Dziecka, gdy rodzice bądź opiekunowie prawni odmówią uczestnictwa w spotkaniach lub nie będą stosować się do przyjętych wspólnie z Fundacją zasad. 

§ 17 

Przyczynianie się do budowania harmonijnego miejsca pracy opartego na duchu zespołowym, wzajemnym szacunku i zrozumieniu. 

§ 18 

Okazywanie szacunku wszystkim członkom Personelu Fundacji niezależnie od ich statusu lub stanowiska. 

 

4. Zachowania, które są niedopuszczalne ze strony Personelu Fundacji 

 

§ 1 

Angażowanie się w aktywność seksualną z Dziećmi. Obejmuje to także seksualnie komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie Dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę. Błędne przekonanie o wieku Dziecka nie stanowi podstawy do obrony. 

§ 2 

Nakłanianie oraz angażowanie się w komercyjną wymianę usług seksualnych.

§ 3 

Angażowanie się w jakiekolwiek relacje, emocjonalne, seksualne, finansowe lub związane z zatrudnieniem, które opierają się na wykorzystywaniu słabszej pozycji Klientów/Klientek Fundacji.

§ 4 

Jakiegokolwiek zaangażowanie w działania przestępcze lub nieetyczne, działania naruszające prawa człowieka lub działania, które narażają na szwank wizerunek Fundacji. 

§ 5 

Angażowanie się w jakiekolwiek działania mające na celu komercyjne wykorzystywanie Klientów i Klientek Fundacji, w tym ich pracy, lub mające na celu handel ludźmi. 

§ 6 

Stosowanie jakichkolwiek form molestowania, dyskryminacji, przemocy fizycznej lub werbalnej, zastraszania lub faworyzowania Klientów Fundacji bądź członków Personelu Fundacji. 

§ 7 

Wykorzystywanie relacji opartych na nierówności władzy dla osobistych korzyści. 

§ 8 

Żądanie od Klientów/Klientek Fundacji jakichkolwiek usług bądź prezentów za udzieloną pomoc. 

§ 9 

Utrwalanie bez zgody rodzica lub opiekuna prawnego wizerunku Dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie). Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków Dzieci. 

§ 10 

Podejmowanie innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z Dzieckiem. Niezbędny kontakt fizyczny obejmuje pomaganie Dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu, w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z takich czynności asystowała inna osoba z Fundacji. 

§ 11 

Zapraszanie Dzieci do swojego prywatnego mieszkania bądź domu ani spotykanie się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) i udostępnienie własnych danych osobowych. 

§ 12 

Podejmowanie jakichkolwiek działań prowadzących do naruszenia integralności fizycznej bądź psychicznej Klienta/Klientki Fundacji, w tym w szczególności: krzyczenie, zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie, bicie, szturchanie, popychanie etc. 

§ 13 

Proponowanie Dzieciom bądź dorosłym Klientom/Klientkom Fundacji alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz substancji psychoaktywnych. Przebywanie w obecności Dzieci bądź Klientów/Klientek Fundacji pod wpływem alkoholu lub substancji psychoaktywnych. 

§ 14 

Składanie Klientom/Klientkom obietnic, których Fundacja nie jest w stanie dotrzymać. 

§ 15 

Ignorowanie jakichkolwiek podejrzeń dotyczących wyrządzania Krzywdy Klientowi/Klientce Fundacji bądź ignorowanie informacji o popełnieniu na rzecz Klienta/Klientki Fundacji przestępstwa. 

§ 16 

Reklamowanie usług komercyjnych, w tym reklamowanie usług świadczonych bezpośrednio przez osobę wchodzącą w skład Personelu Fundacji.