Zapoznaj się z najnowszą broszurą na temat asystentury międzykulturowej.

W czerwcu podczas ogólnopolskiej konferencji pt. „Rola asystentki międzykulturowej w polskiej szkole” został zaprezentowany raport ewaluacyjny dotyczący pracy asystentek międzykulturowych zatrudnionych przez Fundację PFM. Jego wynikami i wnioskami dzielimy się także online w postaci krótkiej broszury.

Dlaczego asystentki i asystenci są potrzebni?

Szkoły widzą cały szereg korzyści płynących z pracy asystentek międzykulturowych. Ich obecność daje nauczycielom i nauczycielkom poczucie bezpieczeństwa oraz podnosi komfort ich pracy. Dzieci z doświadczeniem migracji otrzymują wsparcie emocjonalne i szybciej się integrują w nowej społeczności. Komunikacja z dziećmi i rodzicami cudzoziemskimi przebiega sprawniej. Wzrasta poziom kształcenia.

Dzięki znajomości języka oraz bliskim relacjom z dziećmi asystentki są w stanie zauważyć konflikty i wyzwania w szkole, których polscy nauczyciele, nauczycielki oraz rodzice nie dostrzegają. Asystentka informuje wtedy o nich personel szkoły i w razie potrzeby inicjuje spotkania pedagogów oraz rodziców.

„Coraz mniej jest szkół, w których NIE uczą się dzieci z doświadczeniem migracji. Szkoła zmienia się, tak jak zmienia się polskie społeczeństwo – staje się coraz bardziej kulturowo zróżnicowana. Integracja i zrozumienie między ludźmi wymagają świadomej, przemyślanej pracy wszystkich uczestników. To wymagający proces. W klasach spotykają się dzieci o różnym pochodzeniu, posługujące się różnymi językami – języka polskiego dopiero się uczą. Dzieci stają przed dużym wyzwaniem adaptacji i odnajdywania się w nowym środowisku niejednokrotnie mając za sobą trudne doświadczenia: wojny, traumy, straty. Rolą asystentki międzykulturowej jest budowanie zrozumienia, potrzebnego zarówno dzieciom jak i szkole”.
Agnieszka Kosowicz, prezeska PFM

>> Pobierz broszurę o roli asystentury międzykulturowej <<

Broszura ta powstała m.in. na podstawie wyników ewaluacji pracy asystentek międzykulturowych zatrudnionych przez Fundację Polskie Forum Migracyjne we współpracy ze szkołami. Ewaluacja została przeprowadzona przez firmę Badania i Działania oraz zespół MEAL (Monitoring, Evaluation, Accountability and Learning) odpowiedzialny za monitorowanie, ocenę i feedback dotyczący naszej pracy. Podstawą ewaluacji są rozmowy z 35 osobami, w tym: 7 dyrektorkami szkół, 7 nauczycielkami, 5 asystentkami międzykulturowymi, 7 dziećmi oraz 9 rodzicami. Badania sfinansowała organizacja International Rescue Committee (IRC) w ramach projektu Improved access to education for children and youth affected by the consequences of War in Ukraine oraz Fundacja ING Dzieciom.