Czym zajmuje się asystentka międzykulturowa?
12.08.2023
Rozmowa z Mariką Konarzewską, asystentką międzykulturową w SP nr 4 w Markach.
Zapoznaj się z najnowszą broszurą na temat asystentury międzykulturowej.
W czerwcu podczas ogólnopolskiej konferencji pt. „Rola asystentki międzykulturowej w polskiej szkole” został zaprezentowany raport ewaluacyjny dotyczący pracy asystentek międzykulturowych zatrudnionych przez Fundację PFM. Jego wynikami i wnioskami dzielimy się także online w postaci krótkiej broszury.
Szkoły widzą cały szereg korzyści płynących z pracy asystentek międzykulturowych. Ich obecność daje nauczycielom i nauczycielkom poczucie bezpieczeństwa oraz podnosi komfort ich pracy. Dzieci z doświadczeniem migracji otrzymują wsparcie emocjonalne i szybciej się integrują w nowej społeczności. Komunikacja z dziećmi i rodzicami cudzoziemskimi przebiega sprawniej. Wzrasta poziom kształcenia.
Dzięki znajomości języka oraz bliskim relacjom z dziećmi asystentki są w stanie zauważyć konflikty i wyzwania w szkole, których polscy nauczyciele, nauczycielki oraz rodzice nie dostrzegają. Asystentka informuje wtedy o nich personel szkoły i w razie potrzeby inicjuje spotkania pedagogów oraz rodziców.
„Coraz mniej jest szkół, w których NIE uczą się dzieci z doświadczeniem migracji. Szkoła zmienia się, tak jak zmienia się polskie społeczeństwo – staje się coraz bardziej kulturowo zróżnicowana. Integracja i zrozumienie między ludźmi wymagają świadomej, przemyślanej pracy wszystkich uczestników. To wymagający proces. W klasach spotykają się dzieci o różnym pochodzeniu, posługujące się różnymi językami – języka polskiego dopiero się uczą. Dzieci stają przed dużym wyzwaniem adaptacji i odnajdywania się w nowym środowisku niejednokrotnie mając za sobą trudne doświadczenia: wojny, traumy, straty. Rolą asystentki międzykulturowej jest budowanie zrozumienia, potrzebnego zarówno dzieciom jak i szkole”.
Agnieszka Kosowicz, prezeska PFM
Broszura ta powstała m.in. na podstawie wyników ewaluacji pracy asystentek międzykulturowych zatrudnionych przez Fundację Polskie Forum Migracyjne we współpracy ze szkołami. Ewaluacja została przeprowadzona przez firmę Badania i Działania oraz zespół MEAL (Monitoring, Evaluation, Accountability and Learning) odpowiedzialny za monitorowanie, ocenę i feedback dotyczący naszej pracy. Podstawą ewaluacji są rozmowy z 35 osobami, w tym: 7 dyrektorkami szkół, 7 nauczycielkami, 5 asystentkami międzykulturowymi, 7 dziećmi oraz 9 rodzicami. Badania sfinansowała organizacja International Rescue Committee (IRC) w ramach projektu Improved access to education for children and youth affected by the consequences of War in Ukraine oraz Fundacja ING Dzieciom.