Oferujemy 6 szkoleń do wyboru.
Pierwsze 24 kwietnia, ostatnie 2 czerwca 2025.
Udział bezpłatny.
Projekt jest realizowany przez Fundację Polskie Forum Migracyjne ze środków PLAN International i Disasters Emergency Committee.


SZKOLENIA STACJONARNE

Regulamin uczestnictwa w szkoleniach stacjonarnych PFM

zgłoszenia przyjmujemy przez formularz: https://forms.gle/YBm21zfc52XffSrM7

1. Psychologiczne konsekwencje migracji i doświadczeń traumatycznych, pierwsza pomoc psychologiczna.

Data: 24.04.2025 (czwartek)

Miejsce: Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadząca: Beata Staniszewska 

Grupa docelowa: wychowawcy w pieczy zastępczej 

Zarys programu szkolenia:

    1. Motywacja i zasoby wychowawców/ pedagogów w pracy z dziećmi z doświadczeniem przymusowej migracji i traumy.
    2. Straty i zasoby dziecka z doświadczeniem migracji.
    3. Potrzeby psychospołeczne dzieci z doświadczeniem migracji.
    4. Kompetencje kulturowe dziecka i pedagoga/ wychowawcy.
    5. Procesy adaptacyjne i akulturacyjne i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka
    6. Różnice i podobieństwa kulturowe.
    7. Czym jest doświadczenie traumatyczne, jak je rozumieć?
    8. Reakcje dzieci na silny stres.
    9. Kilka słów o  neurofizjologii traumy.
    10. Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego. 

Beata Staniszewska – jestem psycholożką, psychotraumatolożką, oligofrenopedagożką, praktykiem Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, specjalizuję się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Od wielu lat pracuję w  Fundacji Polskie Forum Migracyjne oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej gdzie prowadzę procesy diagnostyczne i terapeutyczne dzieci I młodzieży z doświadczeniem migracji i traumy. Prowadzę spotkania superwizyjne dla asystentek/ów  międzykulturowym, współpracuję ze specjalistami i nauczycielami, uczestniczę w roli prelegenta w wielu szkoleniach i konferencjach. Prowadzę też zajęcia na studiach podyplomowych oraz uczestniczę w realizacji projektów międzynarodowych związanych ze wsparciem osób po doświadczeniu traumatycznym.

2. Warsztaty ReSET – wzmacnianie rezyliencji (odporności psychicznej) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Data: 09.05.2025 (piątek)

Miejsce: Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Wiktoria Demchenko, Mariia Sobol

Grupa docelowa: 

psycholodzy, pedagodzy szkolni, osoby pracujące w świetlicach środowiskowych, w fundacjach, stowarzyszeniach i grupach samopomocowych prowadzących grupy rozwojowe dla dzieci i młodzieży

Zarys programu szkolenia:

  1. Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa
  2. Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym
  3. Warsztaty ReSET – cel, grupa odbiorców, praktyka – co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są skuteczne
  4. Przedstawienie programu warsztatów ReSET oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów

UWAGA:

Osoby uczestniczące w szkoleniu dostaną dostęp do gotowych scenariuszy warsztatów ReSET – wzmacnianie odporności psychicznej dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Wiktoria Demchenko –   psycholożka, z pochodzenia Ukrainka. Certyfikowana konsultantka kryzysowa, terapeutka metody TPT, arteterapeutka. Od ponad pięciu lat prowadzi szkolenia, warsztaty, treningi rozwijające kompetencje i umiejętności społeczne. Pracuje indywidualnie i grupowo z dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Do głównych jej zainteresowań zawodowych należą: trauma, emocje, trudne przeżycia, żałoba; pracuje z poczuciem własnej wartości, samooceną i akceptacją siebie. Doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą zdobywała pracując na infolinii i czacie zaufania, jak również wspierając osoby, szukające pomocy w związku z wojną w Ukrainie.

Mariia Sobol – certyfikowana w Polsce terapeutka zajęciowa, arteterapeutka, trenerka, edukatorka międzykulturowa, a także psychoterapeutka w trakcie nauki. Pochodzi z Ukrainy, ma osobiste doświadczenie migracji. Absolwentka ekonomii międzynarodowej Donieckiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Stusa, studentka psychoterapii na warszawskim Collegium Verum. Od kilku lat prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, rozwojowe, konsultacje indywidualne oraz grupy wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Od początku inwazji w Ukrainie aktywnie pracuje z ukraińskimi uchodźcami w zakresie integracji i socjalnej adaptacji, terapii traumy i PTSD.

3. Model edukacji międzykulturowej WISE – praktyczne narzędzie do wzmacniania integracji w wielokulturowej klasie.

Data: 15-16.05.2025 (czwartek, piątek)

Miejsce: Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Zuzanna Rejmer, Marta Brzezińska-Hubert

Grupa docelowa:  nauczyciele i nauczycielki, dyrektorzy szkół, psycholodzy i pedagodzy szkolni

Zarys programu szkolenia:

  1. Klasa wielokulturowa vs. monokulturowa – specyfika pracy, wyzwania i potencjał.
    2. Podobni, a jednak różni – jak widzieć więcej niż stereotypy i wspierać indywidualny rozwój dziecka.
    3. Spotkanie wielokulturowe – procesy grupowe na styku kultur. Jak nimi świadomie zarządzać, aby wspierać te pozytywne.
    4. Edukacja międzykulturowa vs. wielokulturowa.
    5. Omówienie modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację oraz umożliwia realizację podstawy programowej.
    6. Praktyczne przećwiczenie modelu WISE.
    7. Konstruowanie aktywności edukacyjnych w oparciu o model edukacji międzykulturowej WISE.

Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka, psychotaumatolożka, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004 r. pracuje z osobami z doświadczeniem migracji  w tym młodymi osobami uchodźczymi. Od 2008 r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne.
Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wspiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z osobmi z doświadczeniem migracji (m.in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów międzykulturowych pracujących w polskich szkołach.
Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”

Marta Brzezińska-Hubert – socjolożka i trenerka specjalizująca się w obszarach związanych z mobilnością edukacyjną, edukacją międzykulturową oraz teorią i praktyką uczenia się. Absolwentka Szkoły Trenerów i Trenerek Biznesu House of Skills i Europejskiej Szkoły Trenerskiej Programu Erasmus+. Posiada wieloletnie doświadczenie edukacji i pracy zagranicą, m.in. z osobami z doświadczeniem migranckim uchodźczym. Zawodowo od 2005 roku współpracuje z licznymi instytucjami edukacyjnymi w Polsce i zagranicą w zakresie projektów, szkoleń i warsztatów dla kadry szkół i uczelni wyższych, studentów i studentek kierunków pedagogicznych, firm, wolontariuszy międzynarodowych oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w środowisku międzykulturowym. Prezes Fundacji „Arte Ego” realizującej międzynarodowe partnerstwa strategiczne w zakresie modeli i narzędzi edukacyjnych. Od 2017 roku współpracuje z Fundacją Polskie Forum Migracyjne, gdzie wraz z Zuzanną Rejmer realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Autorka i redaktorka publikacji o tematyce edukacyjnej i szkoleniowej.

4. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole – jak wspierać, uczyć, oceniać

Data: 27-28.05.2025 (wtorek, środa)

Miejsce: Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Zuzanna Rejmer, Ewa Pawlic-Rafałowska

Grupa docelowa: nauczyciele i nauczycielki, dyrektorzy szkół

Zarys programu szkolenia:

  1. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
  2. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego.
  3. Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka -słowniczka”.
  4. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym.
  5. Język komunikacji a język edukacji.
  6. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych.

Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka, psychotaumatolożka, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004 r. pracuje z osobami z doświadczeniem migracji  w tym młodymi osobami uchodźczymi. Od 2008 r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne. Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wspiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z osobmi z doświadczeniem migracji (m.in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów międzykulturowych pracujących w polskich szkołach. Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”

Ewa Pawlic-Rafałowska – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Marii  Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych na Wydziale Polonistyki Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego – Dydaktyka języka polskiego jako obcego oraz kursu kwalifikacyjnego Zarządzanie oświatą. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji poświęconych edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Od 2019 r. nauczycielka konsultantka ds. edukacji polonistycznej w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, nauczycielka dyplomowana, edukatorka, egzaminatorka OKE w Warszawie. Prowadzi także zajęcia na Studiach Podyplomowych Glottodydaktyka w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów w zakresie m.in. oceniania, wdrażania nowej podstawy programowej, edukacji włączającej, kształcenia kompetencji kluczowych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym na lekcjach przedmiotowych. Recenzentka arkuszy konkursowych z języka polskiego w Kuratoryjnym Konkursie Polonistycznym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, recenzentka programów z języka polskiego. Autorka szeregu publikacji książkowych i materiałów dydaktyczno-metodycznych dla nauczycieli.


SZKOLENIA ONLINE (platforma clickmeeting – zapisy wkrótce)

1. Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym

Data: 29.05.2025

Miejsce: clickmeeting

Godziny: 17:00-18:30

Prowadząca: Beata Staniszewska 

Zarys programu szkolenia:

Zapraszamy na spotkanie, w trakcie którego porozmawiamy o możliwościach i trudnościach, które stoją przed nauczycielem w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji. Omówimy straty i zasoby dziecka pochodzącego z innej kultury oraz czynniki wpływające na jego funkcjonowanie w polskiej szkole. Porozmawiamy o kształtowaniu się wrażliwości kulturowej ucznia i nauczyciela i jej wpływie na proces adaptacji. Podpowiemy, które działania wspierające proces adaptacji mogą podjąć nauczyciele. Wspólnie zastanowimy się nad różnicami i podobieństwami kulturowymi. Opowiemy o tym, jak dzieci reagują na silny stres oraz o tym, czym jest doświadczenie traumatyczne i jak trauma wpływa na funkcjonowanie dziecka. Będziemy rozmawiać o pierwszej pomocy psychologicznej, o wspierającej roli ucznia i nauczyciela. Opracujemy apteczkę pierwszej pomocy – metody stabilizacji emocji i psychiki.

Beata Staniszewska – jestem psycholożką, psychotraumatolożką, oligofrenopedagożką, praktykiem Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, specjalizuję się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Od wielu lat pracuję w  Fundacji Polskie Forum Migracyjne oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej gdzie prowadzę procesy diagnostyczne i terapeutyczne dzieci I młodzieży z doświadczeniem migracji i traumy. Prowadzę spotkania superwizyjne dla asystentek/ ów  międzykulturowym, współpracuję ze specjalistami i nauczycielami, uczestniczę w roli prelegenta w wielu szkoleniach i konferencjach. Prowadzę też zajęcia na studiach podyplomowych oraz uczestniczę w realizacji projektów międzynarodowych związanych ze wsparciem osób po doświadczeniu traumatycznym.

2. Warsztaty ReSET – wzmacnianie rezyliencji (odporności psychicznej) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Data: 02.06.2025

Miejsce: clickmeeting

Godziny:17:00-18:30

Prowadząca: Mariia Sobol

Zarys programu szkolenia:

  1. Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa
  2. Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym
  3. Warsztaty ReSET – cel, grupa odbiorców, praktyka. Co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są skuteczne
  4. Przedstawienie programu warsztatów ReSET oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów

UWAGA: Osoby uczestniczące w szkoleniu dostaną dostęp do gotowych scenariuszy warsztatów ReSET – wzmacnianie odporności psychicznej dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Mariia Sobol – certyfikowana w Polsce terapeutka zajęciowa, arteterapeutka, trenerka, edukatorka międzykulturowa, a także psychoterapeutka w trakcie nauki. Pochodzi z Ukrainy, ma osobiste doświadczenie migracji. Absolwentka ekonomii międzynarodowej Donieckiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Stusa, studentka psychoterapii na warszawskim Collegium Verum. Od kilku lat prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, rozwojowe, konsultacje indywidualne oraz grupy wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Od początku inwazji w Ukrainie aktywnie pracuje z ukraińskimi uchodźcami w zakresie integracji i socjalnej adaptacji, terapii traumy i PTSD.