Asystentura międzykulturowa to forma bezpośredniego wsparcia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym w szkołach.
Kilka lat temu czerpiąc inspirację ze szwedzkiego modelu integracji dzieci cudzoziemskich w szkołach, uruchomiłyśmy w Fundacji Polskie Forum Migracyjne program asystentury międzykulturowej. Zatrudniamy osoby pochodzące z danego kręgu kulturowego, mówiące biegle w języku obcym, ale jednocześnie dobrze odnajdujące się w Polsce, sprawnie funkcjonujące w społeczeństwie, znające realia, system szkolny, bardzo dobrze władające językiem polskim.
Asystentki międzykulturowe pracujące w PFM, fot. Gazdowanie fotografii
Asystenci/-tki międzykulturowe pełnią ważną rolę w szkołach i potrzebne są nie tylko dzieciom
Szkoła międzykulturowa, w której jest miejsce dla różnych narodowości i kultur stała się w ostatnich latach faktem. Według raportu NIK, w roku szkolnym 2020/2021 do polskich szkół uczęszczało 48 449 dzieci cudzoziemskich, podczas gdy w 2022/2023 było to już 222 523 dzieci z doświadczeniem migracji – jest to wzrost o 459%. Wraz z napływem osób z Ukrainy, do polskich szkół zaczęły przybywać dzieci, dla których wejście w nowe środowisko było trudne i stresujące. Od lutego 2022 roku w wielu szkołach pojawiły się asystentki międzykulturowe – w prawie oświatowym nazywane pomocą nauczyciela dziecka cudzoziemca.
Zakres ich działań obejmuje:
- wsparcie adaptacji i integracji dzieci migranckich w polskich szkołach,
- pomoc w tłumaczeniach pomiędzy dziećmi i rodzicami cudzoziemskimi a nauczycielami i nauczycielkami, często tłumaczenie obejmuje nie tylko kwestie językowe, ale i kulturowe, obyczajowe,
- obecność asystentek podnosi poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny dzieci migranckich, a często również ich najbliższego otoczenia – rodziców, nauczycieli i nauczycielek,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami dzieci migranckich w celu objaśniania realiów polskiej edukacji i umożliwiania komunikacji ze szkołą,
- zauważanie specjalnych potrzeb dzieci migranckich (np. edukacyjnych lub psychicznych), czy reagowanie na różne formy przemocy.
Kim jest asystent międzykulturowy lub asystentka międzykulturowa?
Praca asystentki międzykulturowej to przede wszystkim wsparcie w komunikacji językowej i odczytywaniu kodów kulturowych. Oswajanie z tym, co dotychczas było obce, nieznane. Asystentki międzykulturowe wspierają nie tylko uczniów i uczennice z doświadczeniem migracji, ale również nauczycieli, nauczycielki, zespół psychologów, psycholożek, pedagogów i pedagożek szkolnych oraz osoby zarządzające szkołami. Pomagają również w komunikacji między rodzicami a szkołą. Ich obecność wpływa korzystnie na ogólną atmosferę otwartości, wzajemnej ciekawości, pomaga przeciwdziałać dyskryminacji i ksenofobii w szkołach. Wiele osób, z którymi rozmawiamy, pracując na co dzień z placówkami oświatowymi, stwierdza, że nie wyobraża sobie pracy z klasą wielokulturową bez wsparcia asystentki międzykulturowej.
Wprowadzenie do przepisów oświatowych stanowiska asystentki międzykulturowej/asystenta międzykulturowego
Odnośnie różnic pomiędzy dotychczasowym stanowiskiem „pomocy nauczyciela” (art. 165 ust. 8 Ustawy Prawo Oświatowe) a stanowiskiem „asystent międzykulturowy” (art. 165 ust. 8a) nieoficjalne stanowisko MEN mówi o tym, iż:
- pomoc nauczyciela z założenia pomaga bezpośrednio dziecku w klasie i jest ograniczona w czasie do 12 miesięcy;
- asystentka międzykulturowa / asystent międzykulturowy wspiera szerzej społeczność szkolną, wsparcie asystentek i asystentów nie jest ograniczone
czasowo, szkoła może zatrudnić asystentkę / asystenta na stałe.
To ogromny sukces i efekt m.in. wieloletnich działań rzeczniczych Koalicji na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych, której PFM jest częścią!
Koalicja na Rzecz Wzmacniania Roli Asystentek Międzykulturowych i Romskich
Jako PFM jesteśmy dumni z naszego członkostwa w Koalicji na Rzecz Wzmacniania Roli Asystentek Międzykulturowych i Romskich. To partnerstwo odgrywa kluczową rolę w naszych działaniach rzeczniczych, zwiększając świadomość i wpływ asystentek międzykulturowych i romskich w edukacji. Współpracujemy z Koalicją, aby promować integrację i równość w dostępie do edukacji.
Zachęcamy do odwiedzenia strony Koalicji, na której znajdziecie bogaty zbiór materiałów edukacyjnych, które mogą być pomocne w pracy ze społecznościami międzykulturowymi oraz w szkołach.
Szkoła Różnorodności
Kurs szkoleniowy online dla asystentek i asystentów międzykulturowych – platforma Szkoła Różnorodności została stworzona przez Fundację Polskie Forum Migracyjne w partnerstwie z International Rescue Committee (IRC). Jest to pierwszy w Polsce tego typu projekt przeznaczony dla asystentek i asystentów międzykulturowych.
Kurs skierowany jest do osób:
- chcących wykonywać pracę asystentek/asystentów międzykulturowych i pomocy nauczyciela,
- chcących podnieść swoje kompetencje,
- zainteresowanych dobrostanem dzieci w szkołach, a także procesami integracyjnymi,
- rodziców dzieci cudzoziemskich uczących się w polskich szkołach.
Dedykowane publikacje
Dzięki doświadczeniu, stałemu podnoszeniu kwalifikacji, wymianie wiedzy z innymi, częstej ewaluacji i systematycznym superwizjom zespołu, nasze asystentki międzykulturowe uchodzą za jedne z najbardziej profesjonalnych. Dlatego dzielimy się wiedzą! Poniżej znajdziesz publikacje związane z zagadnieniem asystentury międzykulturowej.
Artykuły
Zapoznaj się z naszymi artykułami eksperckimi, wywiadami oraz krótkimi poradnikami. Kliknij #edukacja i #asystentura miedzykulturowa, by dowiedzieć się więcej!
Zbliżające się wydarzenia, webinary i szkolenia
Poniżej znajdziesz aktualne szkolenia i webinary. Zachęcamy do wzięcia udziału w interesującym Cię wydarzeniu.
przejdź do strony z wydarzeniami
Archiwum webinarów
przejdź do strony z webinarami
Newsletter
Gorąco zachęcamy do pozostania z nami w kontakcie i zapisania się do naszego newslettera. Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi informacjami, zapowiedziami wydarzeń oraz innymi ważnymi aktualnościami. Zapraszamy do dołączenia do naszej społeczności, by nie przegapić żadnych przyszłych możliwości rozwoju i spotkań.