Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym

Data: 18.08.2023

Miejsce: clickmeeting:

rejestracja obowiązkowa przez forrmularz (kliknij)

Godziny: 10:00-11:30

Prowadząca: Beata Staniszewska 

Zarys programu szkolenia:

Zapraszamy na spotkanie, w trakcie którego porozmawiamy o możliwościach i trudnościach, jakie stoją przed nauczycielem w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji. Omówimy straty i zasoby dziecka pochodzącego z innej kultury oraz czynniki wpływające na jego funkcjonowanie w polskiej szkole.

Porozmawiamy o kształtowaniu się wrażliwości kulturowej u ucznia i nauczyciela i jej wpływie na proces adaptacji, którego etapy przedstawimy. Podpowiemy, jakie wspierające proces adaptacji działania mogą podjąć nauczyciele. Wspólnie zastanowimy się nad różnicami i podobieństwami kulturowymi. Opowiemy o tym, jak

dzieci reagują na silny stres oraz o tym, czym jest doświadczenie traumatyczne i jak trauma wpływa na funkcjonowanie dziecka.

Będziemy rozmawiać o pierwszej pomocy psychologicznej, o wspierającej roli ucznia i nauczyciela. Opracujemy apteczkę pierwszej pomocy – metody stabilizacji emocji i psychiki.

 

Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci

Data: 20.08.2023

Miejsce: clickmeeting

rejestracja przez formularz (kliknij)

Godziny: 10:00-11:30

Prowadząca: Katarzyna Smolińska (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę) 

Zarys programu szkolenia:

• wprowadzenie w problematykę przemocy i wykorzystywania seksualnego dziecka; 

• rodzaje i formy krzywdzenia dzieci;

• czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci; 

• różne ścieżki reagowania;

• interwencja psychologiczna a interwencja prawna;

• trudności profesjonalisty w podejmowaniu interwencji.

Model edukacji międzykulturowej WISE – praktyczne narzędzie do wzmacniania integracji w wielokulturowej klasie.

Data: 25.08.2023

Miejsce: clickmeeting

rejestracja przez formularz (kliknij)

Godziny: 10:00-11:30

Prowadząca: Zuzanna Rejmer 

Zarys programu szkolenia:
1. Klasa wielokulturowa vs monokulturowa – specyfika pracy, wyzwania i potencjał.
2. Podobni, a jednak różni – jak widzieć więcej niż stereotyp i wspierać indywidualny rozwój.
3. Spotkanie wielokulturowe – procesy grupowe na styku kultur i jak nimi świadomie zarządzać tak, by wspierać te pozytywne.
4. Edukacja międzykulturowa vs. wielokulturowa.
5. Omówienie modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację i jednocześnie umożliwiają realizację podstawy programowej.
6. Praktyczne przećwiczenie modelu WISE.
7. Konstruowanie aktywności edukacyjnych w oparciu o model edukacji międzykulturowej WISE.

 

Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004r. pracuje z osobami odmiennymi kulturowo w tym młodymi imigrantami i uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne. Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wspiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z cudzoziemcami (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów międzykulturowych pracujących w szkołach. Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”

Warsztaty “ReSTART” – wzmacnianie rezyliencji (odporności psychicznej) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Data: 27.08.2023

Miejsce: clickmeeting

rejestracja przez formularz (kliknij)

Godziny:10:00-11:30

Prowadząca: Olesia Onoshko

Zarys programu szkolenia:

1. Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa.

2. Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym.

3. Warsztaty “ReSTART” – cel, grupa odbiorców, praktyka – co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są tak skuteczne.

4. Przedstawienie programu warsztatów “ReSTART” oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów.

UWAGA:

Osoby uczestniczące w szkoleniu dostaną dostęp do szeregu gotowych materiałów scenariuszy warsztatów “ReSTART” wzmacniających odporność psychiczna dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji.

Olesia Onoshko – trenerka i psycholożka specjalizującą się w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Jej doświadczenie w tej dziedzinie obejmuje wiele lat pracy w placówkach edukacyjnych w Ukrainie oraz Polsce. Posiada praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, pracuje z różnymi technikami i narzędziami, takimi jak umiejętności komunikacyjne i rozwiązywanie problemów, budowanie pewności siebie i radzenie sobie z trudnościami emocjonalnymi. Ma doświadczenia prowadzenia zajęć rozwojowych z elementami arteterapii.

Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole – jak wspierać, uczyć, oceniać.

Data: 30.08.2023

Miejsce: clickmeeting

rejestracja przez formularz (kliknij)

Godziny: 15:00-17:00

Prowadzące: Zuzanna Rejmer + Ewa Pawlic-Rafałowska

Zarys programu szkolenia:

1. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
2. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego.
3. Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka -słowniczka”.
4. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym.
5. Język komunikacji a język edukacji.
6. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych.

 

Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004r. pracuje z osobami odmiennymi kulturowo w tym młodymi imigrantami i uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne. Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wspiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z cudzoziemcami (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów międzykulturowych pracujących w szkołach. Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”

Ewa Pawlic-Rafałowska – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych na Wydziale Polonistyki – Instytut Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego – Dydaktyka języka polskiego jako obcego oraz kursu kwalifikacyjnego Zarządzanie oświatą. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji poświęconych edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Od 2019 r. nauczyciel konsultant ds. edukacji polonistycznej w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, nauczyciel dyplomowany, edukator, egzaminator OKE w Warszawie. Prowadzi także zajęcia na Studiach Podyplomowych Glottodydaktyka w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów w zakresie m.in.: oceniania, wdrażania nowej podstawy programowej, edukacji włączającej, kształcenia kompetencji kluczowych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym na lekcjach przedmiotowych. Recenzentka arkuszy konkursowych z języka polskiego w Kuratoryjnym Konkursie Polonistycznym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, recenzentka programów z języka polskiego. Autorka szeregu publikacji książkowych i materiałów dydaktyczno-metodycznych dla nauczycieli.