Webinarium „Uczeń wielojęzyczny – jak wspierać rozwój i potencjał językowy”
Termin: wtorek 13 września, godz. 18:00,
Rejestracja przez link na platformę Clickmeeting
Celem webinarium jest dostarczenie wiedzy i konkretnych narzędzi pozwalających wspierać dzieci z doświadczeniem migracji/uchodźstwa w rozwoju kompetencji językowych. Ci uczniowie i uczennice na co dzień posługują się więcej niż jednym językiem i potrzebują wsparcia w nauce języka polskiego.
Wielojęzyczność i wielokulturowość w klasie stanowią duża wartość dodaną. Jednocześnie stawiają też wiele wyzwań przed nauczycielem, rodzicami i samymi uczniami. Ważne by asystentka międzykulturowa w mądry i przemyślany sposób wspierała dziecko, jego rodziców i nauczycieli w rozwoju zrównoważonej wielojęzyczności oraz w nauce języka polskiego.
W trakcie webinarium:
- przeanalizowane zostaną wyzwania, jakie stwarza wielojęzyczność, ale też jaki niesie ze sobą potencjał
- omówione zostaną zagadnienia z zakresu wspierania rozwoju językowego dzieci wielojęzycznych,
- przedstawione zostaną metody identyfikacji dzieci, które mogą potrzebować szczególnego wsparcia i uwagi wychowawcy oraz jak tego wsparcia udzielać,
- uczestnicy poznają autorskie narzędzie wspierające naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczek – słowniczek” (koncepcja materiału i publikacja powstała kilka lat temu w ramach jednego z projektów współfinansowanych przez Urząd m.st. Warszawy). jego rodziców i nauczycieli w rozwoju zrównoważonej wielojęzyczności oraz w nauce języka polskiego.
Webinarium poprowadzi Zuzanna Rejmer, psycholożka międzykulturowa i trenerka PFM. Czas trwania: 1,5h wykładu i pracy w grupach oraz 0,5h na dyskusję i podsumowanie spotkania.
Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych, członkini zarządu Fundacji Polskie Forum Migracyjne. Od 2004 r. pracuje z osobami pochodzącymi z różnych kultur – wspiera młodych i dorosłych Polaków i cudzoziemców we wzajemnym poznawaniu się i czerpaniu z różnic kulturowych. Prowadzi konsultacje indywidualne, warsztaty i szkolenia rozwojowe.
Warsztaty są organizowane w ramach projektu „Szkolenie warszawskich asystentek międzykulturowych i pomocy nauczyciela”. Projekt projekt współfinansuje m.st. Warszawa oraz UNICEF.