online, platforma Clickmeeting
Zarys programu szkolenia:
1. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym
2. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego
4. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym
5. Język komunikacji a język edukacji
6. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych
Prowadzące:
Ewa Pawlic-Rafałowska
absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych na Wydziale Polonistyki Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego – Dydaktyka języka polskiego jako obcego oraz kursu kwalifikacyjnego Zarządzanie oświatą. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji poświęconych edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
Od 2019 r. nauczycielka konsultantka ds. edukacji polonistycznej w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, nauczycielka dyplomowana, edukatorka, egzaminatorka OKE w Warszawie. Prowadzi także zajęcia na Studiach Podyplomowych Glottodydaktyka w Instytucie Badań Literackich PAN.
Autorka szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów w zakresie m.in. oceniania, wdrażania nowej podstawy programowej, edukacji włączającej, kształcenia kompetencji kluczowych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym na lekcjach przedmiotowych.
Recenzentka arkuszy konkursowych z języka polskiego w Kuratoryjnym Konkursie Polonistycznym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, recenzentka programów z języka polskiego. Autorka szeregu publikacji książkowych i materiałów dydaktyczno-metodycznych dla nauczycieli.
Zuzanna Rejmer
psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka, psychotraumatolożka, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004r. pracuje z osobami z doświadczeniem migracji w tym młodymi imigrantami i uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne.
Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wpiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z osobami z doświadczeniem migracji (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów i asystentek międzykulturowych pracujących w szkołach. Współautorka modelu edukacji międzykulturowej WISE. Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”