Szkolenie: „Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole – jak wspierać, uczyć, oceniać.”

Terminy: 13, 15, 21, 27 marca 2023

Miejsce: platforma Clickmeeting

Godziny: 17.00 -18.30

Grupa uczestników: dyrektorzy i dyrektorki szkół, nauczycielki i nauczyciele pracujący z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym w szkołach spoza Warszawy, w województwie mazowieckim.

Rejestracja przez formularz:

13 marca: https://tinyurl.com/bdz2ydv5

15 marca: https://tinyurl.com/3acv63kd

21 marca: https://tinyurl.com/569saybh

27 marca: https://tinyurl.com/mv3tzddv

 

Zarys programu szkolenia:

1. Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

2. Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego.

3. Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem

migracyjnym – „Dzienniczka -słowniczka”.

4. Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym.

5. Język komunikacji a język edukacji.

6. Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach przedmiotowych.

 

Prowadzenie:

Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004r. pracuje z osobami odmiennymi kulturowo w tym młodymi imigrantami i uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne.

Na co dzień prowadzi szkolenia i konsultacje oraz realizuje projekty wspierające integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Wspiera rodziny wielojęzyczne w korzystaniu z potencjału rodzimych języków. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców, dzieci i osób dorosłych. Wspiera Polaków mieszkający za granicą w radzeniu sobie z wyzwaniami życia między kulturami i językami. Szkoli osoby pracujące z cudzoziemcami (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli, psychologów). Superwizuje pracę asystentów międzykulturowych pracujących w szkołach. Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi”, czy poradnika „Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym.”

Ewa Pawlic-Rafałowska – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych na Wydziale Polonistyki – Instytut Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego – Dydaktyka języka polskiego jako obcego oraz kursu kwalifikacyjnego Zarządzanie oświatą. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowych. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji poświęconych edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Od 2019 r. nauczyciel konsultant ds. edukacji polonistycznej w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, nauczyciel dyplomowany, edukator, egzaminator OKE w Warszawie. Prowadzi także zajęcia na Studiach Podyplomowych Glottodydaktyka w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów w zakresie m.in.: oceniania, wdrażania nowej podstawy programowej, edukacji włączającej, kształcenia kompetencji kluczowych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym na lekcjach przedmiotowych. Recenzentka arkuszy konkursowych z języka polskiego w Kuratoryjnym Konkursie Polonistycznym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, recenzentka programów z języka polskiego. Autorka szeregu publikacji książkowych i materiałów dydaktyczno-metodycznych dla nauczycieli.

 

Projekt „Kryzysowa Szkoła Międzykulturowa – edycja 2022″ jest skierowany na wsparcie szkół okołowarszawskich i ich cudzoziemskich uczniów w warunkach pandemii, a także kryzysu migracyjnego związanego z wojną na Ukrainie. Ofertę kierujemy do uczniów i rodziców migranckich oraz nauczycieli. Projekt obejmuje: 1) wsparcie udzielane przez asystentki międzykulturowe, 2) szkolenia dla nauczycieli i pedagogów szkolnych nt. komunikacji międzykulturowej i funkcjonowania migrantów i dzieci z doświadczeniem migracji w społeczeństwie/szkole, 3) warsztaty kompetencji międzykulturowych dla uczniów szkół podstawowych.”

Webinaria zostały zorganizowane w ramach projektu „Kryzysowa Szkoła Międzykulturowa – edycja 2022” finansowanego w ramach Programu „Fundusz Pomocowy dla organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich 2022-23, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.