Szkolenie dla asystentek i asystentów międzykulturowych oraz osób pracujących jako pomoc nauczyciela dziecka cudzoziemca w warszawskich placówkach.
Zapisy przez FORMULARZ.
Program szkolenia:
9:00-10:30
- Powitanie, zapoznanie, wprowadzenie.
- Straty i zasoby dziecka z doświadczeniem migracji.
- Czynniki wpływające na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracji.
- Adaptacja kulturowa oraz kształtowanie się wrażliwości kulturowej i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka.
Przerwa kawowa 10:30-10:45
10:45-12:15
- Doświadczenie traumatyczne, czym jest, jak je rozumieć.
- Podstawy neurobiologii traumy:
- zapis traumy w układzie nerwowym – tryb rozwoju i tryb przetrwania,
- strategie walki – ucieczki oraz strategie zamrożenia,
- wpływ traumy na obszar fizjologiczny, emocjonalny, poznawczy i interpersonalny,
- pamięć, postrzeganie czasu, język pod wpływem przekraczających doświadczeń,
- sygnały nadmiernego pobudzenia u dzieci w różnym wieku.
Przerwa obiadowa 12:15 -12:50
12:50-14.20
- Możliwe reakcje dzieci i młodzieży na traumę: rezyliencja, traumatyzacja, adaptacyjne reakcje na traumę.
- Psychologiczna odpowiedź na zdarzenia traumatyczne.
- Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego po doświadczeniach traumatycznych:
- regulacja napięcia poprzez ciało,
- ćwiczenia oddechowe,
- odkrywanie i wzmacnianie zasobów w trudnych sytuacjach.
Przerwa kawowa 14:20 – 14:40
14:40-16:30
- Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego po doświadczeniach traumatycznych (ciąg dalszy):
- odtwarzanie treści traumatycznych w zabawie,
- sposoby komunikacji,
- skalowanie,
- objawy pośredniej traumatyzacji.
Podsumowanie spotkania.
Szkolenie poprowadzi Beata Staniszewska – psycholożka, psychotraumatolożka, oligofrenopedagożka. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Posiada ponad 20- letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami. Od wielu lat pracuje w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuje się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem traumy i przymusowej migracji. Współpracuje także z Fundacją na rzecz Różnorodności Społecznej, z ramienia której prowadzi superwizje dla asystentek międzykulturowych i romskich. Pracuje także w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, gdzie zajmuje się diagnozą dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. Do każdego dziecka podchodzi z szacunkiem i uważnością. Stara się zrozumieć jego potrzeby i odnaleźć zasoby. Ważne jest dla niej, aby w relacji terapeutycznej i diagnostycznej budować poczucie bezpieczeństwa i szukać oznak zdrowienia po trudnych doświadczeniach. Uczestniczy w roli prelegentki w wielu szkoleniach i konferencjach, prowadzi też zajęcia na studiach podyplomowych na UW. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i umiejętności na szkoleniach i konferencjach.