Fundacja Polskie Forum Migracyjne zaprasza do udziału w BEZPŁATNYM szkoleniu online dla nauczycieli, pedagogów, dyrektorów szkół pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracji pt. „SZKOŁA MIĘDZYKULTUROWA W PRAKTYCE”. Osoby uczestniczące we wszystkich trzech spotkaniach otrzymają certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu (9h dydaktycznych).
—————

REJESTRACJA:

  • bezpośrednio na platformie webinarowej:

CZĘŚĆ I: Uczeń z doświadczeniem migracji: od prawa oświatowego do praktycznego przygotowania szkoły

CZĘŚĆ II: Asystent międzykulturowy w szkole: o budowaniu mostów między szkołą, uczniem, rodziną

CZĘŚĆ III: Psychologiczne aspekty migracji: ważne w pracy nauczyciela i wychowawcy

  • LUB przez formularz na tej stronie internetowej

—————
CZĘŚĆ I: Uczeń z doświadczeniem migracji: od prawa oświatowego do praktycznego przygotowania szkoły
Prowadzenie: dr Izabela Czerniejewska
Termin: 25/08/2021, godz. 17.00-19.15
Rejestracja: TUTAJ

Zakres:

  • przyjęcie ucznia z doświadczeniem migracji w szkole
  • wsparcie w nauce języka polskiego i innych przedmiotów
  • oddział przygotowawczy, pomoc nauczyciela, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • egzaminy zewnętrzne
  • działania wewnątrzszkolne: statut, regulaminy, zespół
  • działania na rzecz wielokulturowości w szkole

CZĘŚĆ II: Asystent międzykulturowy w szkole: o budowaniu mostów między szkołą, uczniem, rodziną

Prowadzenie: Larysa Vychivska, Agnieszka Kosowicz
Termin: 26/08/2021, godz. 17.00-19.15
Rejestracja: TUTAJ

Zakres:

  • formalne uwarunkowania w pracy asystenta międzykulturowego w szkole
  • współpraca asystentów z kadrą pedagogiczną – szanse i wyzwania
  • relacje w trójkącie: nauczyciel – uczeń – rodzice
  • wsparcie w nauce języka polskiego

CZĘŚĆ III: Psychologiczne aspekty migracji: ważne w pracy nauczyciela i wychowawcy

Prowadzenie: Marta Piegat-Kaczmarczyk
Termin: 27/08/2021, godz. 17.00-19.15
Rejestracja: TUTAJ

Zakres:

  • charakterystyka dzieci z doświadczeniem migracyjnym;
  • trudności i zasoby dzieci z doświadczeniem migracyjnym;
  • czynniki wpływające na funkcjonowanie dziecka z doświadczeniem migracji,
  • postawy nauczycieli i wychowawców wobec odmienności  kulturowej,
  • różnice kulturowe i aspekty językowe,
  • szok kulturowy,
  • funkcjonowanie dziecka i działania nauczyciela,
  • traumatyczne doświadczenia,
  • zasady wspierania rozwoju dzieci po doświadczeniu migracji.

—————

O trenerkach:
dr Izabela Czerniejewska – specjalistka ds. uczniów imigrantów w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, badaczka Centrum Badań Migracyjnych przy Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od wielu lat interesuje się tematyką migracji, wielokulturowości i edukacji wielokulturowej, szczególnie powiązań edukacji z migracjami. Uczestniczyła w badaniach naukowych dotyczących integracji cudzoziemców, uchodźców oraz migracji powrotnych do Polski. Autorka książki „Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce” (2013) i licznych artykułów naukowych dotyczących tematyki migracji. Prezeska fundacji prowadzącej Migrant Info Point w Poznaniu – miejsca przyjaznego cudzoziemcom, w którym mogą uzyskać informację i wsparcie. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, prowadzi krajowe i międzynarodowe projekty, szkolenia i warsztaty w tematyce wielokulturowej i migracyjnej.

Larysa Vychivska – asystentka międzykulturowa zatrudniona w Fundacji Polskie Forum Migracyjne, nauczycielka i pedagożka.

Agnieszka Kosowicz – pracuje na rzecz uchodźców i osób ubiegających się o status uchodźcy od 2000 roku. Założycielka i prezeska zarządu Fundacji PFM. Jest inicjatorką różnych działań na rzecz uchodźców i migrantów w Polsce, autorką i współautorką publikacji na temat uchodźców, migrantów i integracji. Prowadzi zajęcia i warsztaty na temat migracji i różnorodności kulturowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W PFM tworzy projekty, prowadzi działania informacyjne, warsztaty i szkolenia. Z wykształcenia – dziennikarka. Prywatnie ma trzy pasje: podróże, reportaż i ogród.

Marta Piegat-Kaczmarczyk – psycholożka międzykulturowa, trenerka, terapeutka TSR, członkini zarządu PFM. Od 2000 roku pracuje z rodzinami z różnych stron świata.  Prowadzi międzykulturowe grupy wsparcia dla mam,  warsztaty dla rodziców, pracuje z dziećmi po trudnych doświadczeniach traumy, przemocy i dyskryminacji. Szkoli nauczycieli, psychologów, pedagogów, lekarzy, położne i inne grupy zawodowe. Ukończyła szereg specjalistycznych kursów  np. praca z dziecięcą traumą, depresją i lękami, terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży, terapia zaburzeń autoregulacji u dzieci, pierwszy i drugi stopień szkolenia z Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, szkolenie Kid’s Skills i inne. Jest współautorką  licznych publikacji z zakresu edukacji i integracji międzykulturowej np. „Inny w polskiej szkole”, „Cały świat w naszej klasie”,  „Kobiety świata- wielokulturowość w opiece okołoporodowej”, „Jesteśmy rodzicami w Polsce” i innych.

———-
Projekt „Pierwsze kroki w Polsce Wsparcie prawne, psychologiczne i integracyjne dla dzieci i dorosłych poszukujących ochrony w Polsce” współfinansowany ze środków Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz budżetu państwa. Bezpieczna przystań.