CELE OGÓLNE:
- Wzmocnienie w dzieciach i młodzieży odporności psychicznej (rezyliencji), czyli:
- odzyskanie/budowanie wiary we własny potencjał i siły;
- rozwój zdolności pokonywania przeciwności losu – konstruktywnego radzenia sobie z problemami i towarzyszącymi im emocjami oraz budowanie potrzebnych do tego kompetencji osobistych i społecznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zwiększenie poczucia własnej wartości
- nauka radzenia sobie ze stresem
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
- praca nad przestrzeganiem zasad oraz stawianiem osobistych granic
- wypracowania i uświadomienie mocnych stron
- poprawa umiejętności społecznych takich jak komunikacja, współpraca, rozumienia własnych potrzeb
- rozwijanie analitycznego myślenia
- doskonalenie umiejętności wnioskowania
GRUPA UCZESTNIKÓW:
mówiące po ukraińsku lub/i rosyjsku dzieci i młodzież z doświadczeniem migracji (w szczególności migracji przymusowej).
Warsztaty realizowane w wariantach dla 3 grup wiekowych dzieci i młodzieży: 6-9 lat, 10-13 lat, 14-15 lat oraz 16 – 19 lat
LICZEBNOŚĆ GRUPY:
ok 16 osób (po ustaleniu z organizatorami warsztatów dzieci może być więcej)
METODY PRACY:
gra, dyskusja, burza mózgów, kolaże, bajko terapia, praca z ciałem (ćwiczenia fizyczne i oddechowe), praca zespołowa, praca w parach, techniki bycia tu i teraz, medytacja, muzykoterapia, występ.
CZAS TRWANIA:
3 spotkania (3 kolejne wtorki lub 3 kolejne piątki). Każde spotkanie warsztatowe trwa 2 godziny lekcyjne.
MIEJSCE REALIZACJI WARSZTATÓW:
szkoła.
W celu zgłoszenia klasy/grupy prosimy o wypełnienie formularza:
https://forms.gle/p6tofJTVbyXcnBof8
Lub o kontakt mailowy: agnieszka.kochanowska@forummigracyjne.org.
*Przyjmujemy zapisy od szkół z Warszawy i okolic.
ZARYS PROGRAMU:
Bloki tematyczne:
1 dzień (2 lekcje):
Poznajemy się i ustalamy zasady współpracy na warsztacie
Integracja grupy
W grupie siła – wzmacnianie umiejętności współpracy
Budowanie poczucia własnej wartości
2 dzień (2 lekcje):
Komunikacja – jak się komunikujemy, jak możemy to robić lepiej.
Uwaga i koncentracja – ćwiczenia wzmacniające te umiejętności
Metody radzenia sobie ze stresem – ćwiczymy i poznajemy różne metody.
3 dzień (2 lekcje):
Inteligencja emocjonalna – emocje i metody radzenia sobie z tymi trudnymi
Uwaga i koncentracja – ćwiczenia wzmacniające te umiejętności
Metody radzenia sobie ze stresem (metody – utrwalenie)
Zakończenie
UWAGA:
Trenerki w pracy z grupą będą elastycznie modyfikować program (kładąc akcenty na różne jego aspekty) w zależności o zaobserwowanych u uczestników obszarów wiedzy i umiejętności wymagających szczególnego wsparcia.
Do udziału w warsztatach w charakterze obserwatora zapraszamy też ważną dorosłą prospołeczna osobę, która mówi po ukraińsku i/lub rosyjsku (np. nauczyciela swobodnie komunikującego się z dziećmi; asystentkę międzykulturową). Jest to osoba, która ma pozytywnie i przyjacielskie więzi z młodzieżą i/lub dziećmi uczestniczącymi w warsztacie. Dzięki obecności na warsztatach osoba ta będzie mogła dalej wzmacniać w dzieciach pozytywne zmiany zapoczątkowane na warsztatach prowadzonych przez zespół trenerów PFM.
warsztaty prowadzone są przez doświadczone trenerki:
Wiktoria Demchenko
Psycholożka i terapeutka w trakcie certyfikacji, z pochodzenia Ukrainka. Certyfikowana konsultantka kryzysowa, terapeutka metody TPT, arteterapeutka. Szkolenia, warsztaty, treningi własnego autorstwa prowadzi od ponad 5 lat. Pracuje indywidualnie i grupowo z dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Główną uwagę zawodową skupia na traumie, emocjach, trudnych przeżyciach, żałobie; pracuje z poczuciem własnej wartości, samooceną i akceptacją siebie. Doświadczenie z dziećmi i młodzieżą zdobywała, pracując na infolinii i czacie zaufania jak również wspierając osoby, szukające pomocy w związku z wojną w Ukrainie.
Nataliia Marchenko
Pochodzi z Ukrainy, absolwentka psychologii na Uniwersytecie MAZP, Kijów. Certyfikowana Psychoterapeutka i psycholog w nurcie Gestalt. Wspiera dzieci i młodzież z doświadczeniem wojny w kwestiach adaptacyjnych, integracyjnych, edukacyjnych i umiejętności społecznych. Prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową dla dzieci, młodzieży i ich rodziców.
Mariia Sobol
Certyfikowana w Polsce terapeutka zajęciowa, arteterapeutka, trenerka, edukatorka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie nauki. Pochodzi z Ukrainy, ma osobiste doświadczenie migracji, absolwentka ekonomii międzynarodowej donetskiego Uniwersytetu Narodowego, studentka psychoterapii na warszawskim Collegium Verum. Od kilku lat prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, rozwojowe, konsultacje indywidualne oraz grupy wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Od początku inwazji na Ukrainę aktywnie pracuje z uchodźcami z Ukrainy w zakresie integracji i socjalnej adaptacji, terapii traumy i PTSD.
Olesia Onoshko
Pedagożka z 10-letniem stażem pracy w placówkach edukacyjnych w Ukrainie oraz Polsce. Posiada praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Prowadziła zajęcia rozwojowe z elementami arteterapii. Najważniejsze w pracy są dla niej empatia, otwartość, cierpliwość oraz chęć zrozumienia drugiego człowieka.
Trenerki pracują pod stałą superwizja doświadczonej psycholożki międzykulturowej.