CELE OGÓLNE:

  • Wzmocnienie w dzieciach i młodzieży odporności psychicznej (rezyliencji), czyli:
  • odzyskanie/budowanie wiary we własny potencjał i siły;
  • rozwój zdolności pokonywania przeciwności losu – konstruktywnego radzenia sobie z problemami i towarzyszącymi im emocjami oraz budowanie potrzebnych do tego kompetencji osobistych i społecznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • zwiększenie poczucia własnej wartości
  • nauka radzenia sobie ze stresem
  • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
  • praca nad przestrzeganiem zasad oraz stawianiem osobistych granic
  • wypracowania i uświadomienie mocnych stron
  • poprawa umiejętności społecznych takich jak komunikacja, współpraca, rozumienia własnych potrzeb
  • rozwijanie analitycznego myślenia
  • doskonalenie umiejętności wnioskowania

 GRUPA UCZESTNIKÓW:

mówiące po ukraińsku lub/i rosyjsku dzieci i młodzież z doświadczeniem migracji (w szczególności migracji przymusowej).

Warsztaty realizowane w wariantach dla 3 grup wiekowych dzieci i młodzieży: 6-9 lat, 10-13 lat, 14-15 lat oraz 16 – 19 lat

LICZEBNOŚĆ  GRUPY: 

ok 16 osób (po ustaleniu z organizatorami warsztatów dzieci może być więcej)

METODY PRACY: 

gra, dyskusja, burza mózgów, kolaże, bajko terapia, praca z ciałem (ćwiczenia fizyczne i oddechowe), praca zespołowa, praca w parach, techniki bycia tu i teraz, medytacja, muzykoterapia, występ.

CZAS TRWANIA: 

3 spotkania (3 kolejne wtorki lub 3 kolejne piątki). Każde spotkanie warsztatowe trwa 2 godziny lekcyjne.

MIEJSCE REALIZACJI WARSZTATÓW: 

szkoła.

 

W celu zgłoszenia klasy/grupy prosimy o wypełnienie formularza:

https://forms.gle/p6tofJTVbyXcnBof8

Lub o kontakt mailowy: agnieszka.kochanowska@forummigracyjne.org.

*Przyjmujemy zapisy od szkół z Warszawy i okolic.

ZARYS PROGRAMU:

Bloki tematyczne:

1 dzień (2 lekcje):

Poznajemy się  i ustalamy zasady współpracy na warsztacie

Integracja grupy

W grupie siła – wzmacnianie umiejętności współpracy

Budowanie poczucia własnej wartości

 

2 dzień (2 lekcje):

Komunikacja – jak się komunikujemy, jak możemy to robić lepiej.

Uwaga i koncentracja – ćwiczenia wzmacniające te umiejętności

Metody radzenia sobie ze stresem – ćwiczymy i poznajemy różne metody.

 

3 dzień (2 lekcje):

Inteligencja emocjonalna – emocje i metody radzenia sobie z tymi trudnymi

Uwaga i koncentracja – ćwiczenia wzmacniające te umiejętności

Metody radzenia sobie ze stresem (metody – utrwalenie)

Zakończenie

UWAGA:

Trenerki w pracy z grupą będą elastycznie modyfikować program (kładąc akcenty na różne jego aspekty) w zależności o zaobserwowanych u uczestników obszarów wiedzy i umiejętności wymagających szczególnego wsparcia.

Do udziału w warsztatach w charakterze obserwatora zapraszamy też ważną dorosłą prospołeczna osobę, która mówi po ukraińsku i/lub rosyjsku (np. nauczyciela swobodnie komunikującego się z dziećmi; asystentkę międzykulturową). Jest to osoba, która ma pozytywnie i przyjacielskie więzi z młodzieżą i/lub dziećmi uczestniczącymi w warsztacie. Dzięki obecności na warsztatach osoba ta będzie mogła dalej wzmacniać w dzieciach pozytywne zmiany zapoczątkowane na warsztatach prowadzonych przez zespół trenerów PFM.

 

warsztaty prowadzone są przez doświadczone trenerki:

 Wiktoria Demchenko

Psycholożka i terapeutka w trakcie certyfikacji, z pochodzenia Ukrainka. Certyfikowana konsultantka kryzysowa, terapeutka metody TPT, arteterapeutka. Szkolenia, warsztaty, treningi własnego autorstwa prowadzi od ponad 5 lat. Pracuje indywidualnie i grupowo z dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Główną uwagę zawodową skupia na traumie, emocjach, trudnych przeżyciach, żałobie; pracuje z poczuciem własnej wartości, samooceną i akceptacją siebie. Doświadczenie z dziećmi i młodzieżą zdobywała, pracując na infolinii i czacie zaufania jak również wspierając osoby, szukające pomocy w związku z wojną w Ukrainie.

 Nataliia Marchenko

Pochodzi z Ukrainy, absolwentka psychologii na Uniwersytecie MAZP, Kijów. Certyfikowana Psychoterapeutka i psycholog w nurcie Gestalt. Wspiera dzieci i młodzież z doświadczeniem wojny w kwestiach adaptacyjnych, integracyjnych, edukacyjnych i umiejętności społecznych. Prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową dla dzieci, młodzieży i ich rodziców.

 Mariia Sobol

Certyfikowana w Polsce terapeutka zajęciowa, arteterapeutka, trenerka, edukatorka międzykulturowa, psychoterapeutka w trakcie nauki. Pochodzi z Ukrainy, ma osobiste doświadczenie migracji, absolwentka ekonomii międzynarodowej donetskiego Uniwersytetu Narodowego, studentka psychoterapii na warszawskim Collegium Verum. Od kilku lat prowadzi zajęcia psychoedukacyjne, rozwojowe, konsultacje indywidualne oraz grupy wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Od początku inwazji na Ukrainę aktywnie pracuje z uchodźcami z Ukrainy w zakresie integracji i socjalnej adaptacji, terapii traumy i PTSD.

Olesia Onoshko

Pedagożka z 10-letniem stażem pracy w placówkach edukacyjnych w Ukrainie oraz Polsce. Posiada praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Prowadziła zajęcia rozwojowe z elementami arteterapii. Najważniejsze w pracy są dla niej empatia, otwartość, cierpliwość oraz chęć zrozumienia drugiego człowieka.

 

 Trenerki pracują pod stałą superwizja doświadczonej psycholożki międzykulturowej.