Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy i wzmocnienie umiejętności przydatnych nauczycielom do pracy z grupami i dziećmi wywodzącymi się z różnych kultur i posługujących się różnymi językami. Uczestnicy i uczestniczki poznają metody wspierania wielojęzyczności, jak również efektywnej nauki języka polskiego – w tym autorskiego narzędzia opracowanego przez Fundację Polskie Forum Migracyjne pt. „Dzienniczek-słowniczek”.
Przyjrzymy się wyzwaniom, jakie stwarza wielojęzyczność w szkole, ale też jaki niesie ze sobą potencjał. Ponadto zachęcać będziemy do omawiania przypadków i trudności dzieci, które zdarzają się w codziennej pracy nauczycieli i nauczycielek. Omówimy także metody identyfikacji dzieci, które mogą potrzebować szczególnego wsparcia i uwagi wychowawcy oraz jak tego wsparcia udzielać.
O trenerkach:
Zuzanna Rejmer – z wykształcenia psycholożka międzykulturowa, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności międzykulturowych i społecznych. Od 2004 r. pracuje z osobami odmiennymi kulturowo, w tym młodymi imigrantami i uchodźcami. Od 2008 r. związana z fundacją Polskie Forum Migracyjne. Realizuje i koordynuje projekty integrujące w polskich szkołach i przedszkolach dzieci odmienne kulturowo oraz językowo. Szkoli także nauczycieli, psychologów oraz pedagogów pracujących z dziećmi. Autorka artykułów, publikacji i programów edukacyjnych poświęconych tematyce relacji międzykulturowych. Współautorka poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi” oraz pakietu edukacyjnego „Cały świat w naszej klasie.”
Marta Brzezińska-Hubert – trenerka specjalizująca się w obszarach związanych z edukacją międzykulturową i pozaformalną, mobilnością, wolontariatem międzynarodowym. Absolwentka Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Centrum Studiów Społecznych IFiS PAN i Lancaster University, Szkoły Trenerów Biznesu House of Skills i Europejskiej Szkoły Trenerów Programu Erasmus+. Posiada kilkuletnie doświadczenie w edukacji i pracy zagranicą, m.in. z migrantami i uchodźcami. Zawodowo od 2005 roku współpracuje z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz innymi instytucjami edukacyjnymi w Polsce i zagranicą w zakresie projektów, szkoleń i warsztatów dla nauczycieli/nauczycielek, studentów i studentek kierunków pedagogicznych oraz innych osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w środowisku międzykulturowym. Autorka i redaktorka publikacji o tematyce edukacyjnej i szkoleniowej.