Szkolenie skierowane jest do psychologów i psycholożek dziecięcych pracujących w warszawskich poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach i przedszkolach oraz ośrodkach
rejestracja przez formularz – do 13 stycznia 2025!
Regulamin uczestnictwa: Regulamin uczestnictwa w szkoleniach „Wsparcie psychologiczne dzieci z doświadczeniem przymusowej migracji i traumy”
Szkolenie trwa 6 dni: 31 stycznia, 21 lutego, 7 marca, 21 marca, 4 kwietnia, 18 kwietnia
w godzinach 9:00-16:00
Miejsce: Centrum Wielokulturowe, ul. Jagiellońska 54, Warszawa
Prowadzące:Marta Piegat-Kaczmarczyk i Beata Staniszewska
O szkoleniu:
Dzieci, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń mogą mierzyć się z ich skutkami na wszystkich poziomach funkcjonowania: fizjologicznym, emocjonalnym, poznawczym i interpersonalnym. Ich układy nerwowe przełączają się z trybu rozwoju do trybu przetrwania.
W ich zachowaniu następuje wiele zmian identyfikowanych jako trudne, dysfunkcyjne, czasem uniemożliwiające im dalszy prawidłowy rozwój.
W procesie radzenia sobie ze skutkami traumy, potrzebują wspierających specjalistów szeroką wiedzą dotyczącą specyfiki procesów diagnozy, oraz wsparcia w powrocie do regulacji, poczucia bezpieczeństwa, przynależności, spontaniczności i eksploracji.
To zaś wymaga pracy integrującej najnowszą wiedzą z obszaru neuronauki, a także różne podejścia i metody terapeutyczne, takie jak teoria poliwagalna, play therapy, terapia skoncentrowana na rozwiązaniach, włączanie w pracę ruchu, zabawy i kreatywności, które znacznie lepiej pozwalają dzieciom na ekspresję niż techniki werbalne.
Od ponad 16 lat pracujemy z dziećmi i młodzieżą które doświadczyły wojny, uchodźstwa, prześladowania, przemocy fizycznej, psychicznej, instytucjonalnej dlatego zależy nam na przekazywaniu bardzo praktycznej wiedzy, której zastosowanie może skutecznie wspierać profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy następnie wspierają dzieci w regeneracji po trudnych doświadczeniach.
Zakres merytoryczny szkolenia:
Specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa
- Psychologiczne i społeczne skutki migracji
- Procesy adaptacyjne i akulturacyjne
- Funkcjonowanie i rozwój dziecka w warunkach niepewności pobytowej
Proces diagnozy dziecka z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa:
- określenie kompetencji kulturowych diagnosty;
- określenie fazy adaptacji;
- określenie poziomu kompetencji językowych;
- określenie, czy dziecko miało traumatyczne doświadczenia;
- wybór narzędzi diagnostycznych (cel diagnozy, charakterystyka osoby badanej, kompetencje diagnosty, właściwości narzędzia);
- zadbanie o warunki i miejsce badania.
Dobre praktyki w procesie diagnozy dzieci z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa
- Funkcje diagnozy psychologicznej.
- Wywiad kliniczny w diagnozie traumy dziecięcej, ustrukturyzowane wywiady.
- Obserwacja dziecka podczas badania psychologicznego.
- Testy niewerbalne, neutralne kulturowo – ocena procesów poznawczych.
- Diagnoza występowania zdarzeń traumatycznych oraz symptomów traumy u dzieci i adolescentów.
- Trudności diagnostyczne – „kolekcjonerzy diagnoz”.
Omówienie wybranych kwestionariuszy:
- Kwestionariusze i narzędzia diagnozujące zaburzenia postraumatyczne.
- Narzędzia diagnozujące zaburzenia dysocjacyjne.
- Ocena symptomów depresji.
- Ocena zaburzeń lękowych.
Neurobiologia traumy i jej wpływ na funkcjonowanie dziecka
- Doświadczenie traumatyczne, czym jest, jak je rozumieć.
- Pojęcie traumy świeżej i odroczonej.
- Możliwe reakcje dzieci i młodzieży na traumę: rezyliencja, traumatyzacja, zaburzenia po traumatyczne
- Adaptacyjne reakcje na traumę
- Obszar fizjologiczny, emocjonalny, poznawczy i interpersonalny
- Kryteria diagnostyczne: AS, ASD, PTSD, DTD
- Trauma u dzieci- kryteria i narzędzia diagnostyczne
- Układ nerwowy- Od trybu przetrwania do trybu rozwoju
- Analiza doświadczeń i reakcji na traumę u dzieci
Regulacja pobudzenia u dzieci po doświadczeniach traumatycznych
- Modele pracy z traumą u dzieci
- Rola optymalnego poziomu pobudzenia w funkcjonowaniu dziecka
- Rola nerwu błędnego w przywracaniu regulacji
- Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego
- Praca z traumą oparta na zasobach, zabawie i kreatywności
- Odkrywanie i wzmacnianie zasobów w trudnych sytuacjach
- Regulacja napięcia poprzez ciało
- Oddech sensoryczny
- Regulacja napięcia poprzez nerw błędny brzuszny- praktyka indywidualna i grupowa
Rola zabawy w procesie odbudowywania zasobów
- Zabawa terapeutyczna vs zabawa traumatyczna
- Rola i funkcje zabawy
- Wpływ zabawy na rozwój i funkcjonowanie dziecka
- Jak ze zwykłej zabawy zrobić zabawę terapeutyczną
Wsparcie dzieci po doświadczeniach traumatycznych poprzez podejście skoncentrowane na rozwiązaniach
- Diagnoza w podejściu TSR- diagnoza zasobów i celów
- Analiza zasobów i celów w kryzysowych sytuacjach
- Linia życia- linia zasobów i umiętności
- Karty zasobów i celów dla nastolatków- narzędzie do wsparcia po trudnych doświadczeniach
- Integracja zasobów poprzez ciało
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestniczki i uczestnicy:
- Pogłębią wiedzę na temat możliwych skutków traumy u dzieci, na poziomach fizjologicznym, emocjonalnym, poznawczym i interpersonalnym.
- poszerzą wiedzę na temat elementów istotnych w procesie diagnozy oraz terapii dzieci doświadczeniem migracji;
- zostaną wyposażeni w praktyczne umiejętności stosowania i interpretowania wyników wybranych narzędzi diagnostycznych;
- pogłębią wiedzę na temat wpływu doświadczenia traumatycznego na strukturę i funkcje mózgu;
- poszerzą wiedzę na temat kryteriów diagnostycznych związanych z traumatycznym doświadczeniem;
- wzbogacą umiejętność rozpoznawania u dzieci objawów dysocjacyjnych;
- zdobędą umiejętność wykorzystania narzędzi diagnostycznych do oceny występowania zdarzeń traumatycznych oraz symptomów traumy u dzieci i adolescentów.
- Poznają skuteczne interwencje wspierające procesy regulacji u dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu po traumie.
- Poznają i wypróbują metody wsparcia dzieci poprzez TSR, kreatywność, ruch i zabawę, czyli sposoby, które w najbardziej skuteczny sposób pomagają dzieciom przejść z charakterystycznego dla traumatyzacji trybu przetrwania, do trybu rozwoju.
- Otrzymają wielojęzyczne materiały do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą gotowe do stosowania w praktyce pomocowej: Karty zasobów i celów dla 31 stycznia, 21 lutego, 7 marca, 21 marca, 4 kwietnia, 18 kwietnianastolatków, broszurę Bądź dla Siebie Wsparciem. Obie publikacje są dostępne w języku ukraińskim, rosyjskim, angielskim i polskim.
Osoby prowadzące
Beata Staniszewska – jestem psycholożką, psychotraumatolożką, oligofrenopedagożką. Specjalizuję się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Posiadam ponad 20 – letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, od wielu lat pracuję w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuję się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem traumy i przymusowej migracji. Do każdego dziecka podchodzę z szacunkiem i uważnością, staram się zrozumieć jego potrzeby i odnaleźć zasoby, ważne jest dla mnie, aby w relacji terapeutycznej i diagnostycznej budować poczucie bezpieczeństwa i szukać oznak zdrowienia po trudnych doświadczeniach. Pracuję diagnostycznie i terapeutycznie po polsku i po rosyjsku, co pozwala mi wspierać dzieci i rodziny migrujące bez bariery językowej. Pracuję także w jednej z warszawskich Poradni Psychologicnzo Pedagogicznych, gdzie zajmuję się diagnozą dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. Uczestniczę w roli prelegentki w wielu szkoleniach i konferencjach, prowadzę też zajęcia na studiach podyplomowych na UW. Jestem współautorką publikacji Dzieci-uchodźcy. Wsparcie psychologiczne, narzędzia i standardy diagnozy. Nieustannie poszerzam swoją wiedzę i umiejętności na szkoleniach i konferencjach.
Marta Piegat-Kaczmarczyk– jestem psycholożką międzykulturową, certyfikowaną terapeutką Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, Ambasadorką metody Kids Skills, stypendystką Traumatic Stress Studies w Trauma Research Foundation, diagnostką zaburzeń po traumie w trakcie certyfikacji ESTD. Od 2000 roku pracuję z dziećmi z doświadczeniem wojny i uchodźstwa. Pracowałam z dziećmi podczas wielu międzynarodowych projektów humanitarnych w Kosowie, w Buriacji, we Włoszech, a w Polsce z dziećmi uciekającymi przed wojną w Czeczenii, Syrii, Iraku, Afganistanie i oczywiście w Ukrainie. Od 2009 roku pracuję terapeutycznie w fundacji Polskie Forum Migracyjne z dziećmi i rodzinami uchodźczymi, a od rozpoczęcia wojny w Ukrainie wspieram merytorycznie i superwizuję zespół psycholożek i psychologów dziecięcych. Łączę w swojej pracy podejście skoncentrowane na rozwiązaniach z pracą z ciałem, regulacją układu nerwowego, zabawą i kreatywnością. Z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczaniem podczas szkoleń, konferencji naukowych i międzynarodowych, webinarów, prowadzę także zajęcia dotyczące pracy z dziećmi po doświadczeniach traumatycznych na studiach podyplomowych na UW.
Jestem autorką i współautorką licznych publikacji i narzędzi terapeutycznych m.in. Karty Zasobów i Celów dla Nastolatków, Bądź dla siebie wsparciem, Inny w Polskiej Szkole, Szkoła Integracji Międzykulturowej, Dzieci-uchodźcy. Wsparcie psychologiczne, narzędzia i standardy diagnozy.
Projekt realizowany w ramach Konkursu Grantowego “Polskie Miasta Ukrainie – Tajwański Fundusz Grantowy”