Opis projektu
Projekt buduje u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym postawy otwartości i tolerancji wobec imigrantów, uchodźców i osób odmiennych kulturowo.
Cele projektu
- zapoznanie dzieci z charakterystykami kultur [sfera poznawcza]
- przygotowanie dzieci do funkcjonowania w środowisku międzykulturowym poprzez ukształtowanie postawy szacunku do odmienności kulturowej oraz postawy pokojowego rozwiązywania nieporozumień kulturowych [sfera emocjonalna i wolicjonalna].
Wyżej wymienione cele stanowią cele bezpośrednie projektu. Celem pośrednim zaś jest zachęcenie grona pedagogicznego oraz rodziców do promocji postawy otwartości i tolerancji wobec odmienności kulturowej w toku ich działalności dydaktyczno-pedagogicznej (nauczyciele), codziennej zabawy (rodzice).
Działania
- dodruk i dystrybucja Pakietu edukacyjnego „Cały świat w naszej klasie” z zakresu edukacji międzykulturowej, poświęconego następującym grupom cudzoziemców obecnych w Polsce. Pakiet edukacyjny składa się ze Skarbnicy wiedzy, Bajek międzykulturowych, Scenariuszy zajęć międzykulturowych oraz Gry memo;
- przeprowadzenie warsztatów z zakresu edukacji międzykulturowej w oparciu o ww. Pakiet w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych oraz w szkołach podstawowych dla dzieci 5-7-letnich;
- wsparcie psychologiczne dla dzieci doświadczających przemocy i dyskryminacji oraz ich rodziców;
- przeprowadzenie warsztatu dla rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych, dzięki którym rodzice nabędą kompetencji, by wspierać swoje dzieci i pielęgnować wielojęzyczność i wielokulturowość;
- organizacja i przeprowadzenie sesji fotograficznych dokumentujących działania projektowe, a następnie wykorzystanie zdjęć w celach promujących projekt i działalność PFM na rzecz wielokulturowości.
Rezultaty
Rezultaty twarde:
- dystrybucja części Pakietu (Skarbnica wiedzy, Bajki międzykulturowe, Gra memo) wśród nauczycieli z przedszkoli i szkół na terenie m.st. Warszawy, gdzie będą realizowane warsztaty dla dzieci;
- przeprowadzenie warsztatów międzykulturowych dla dzieci w przedszkolach i szkołach;
- udział około 300 dzieci z warszawskich przedszkoli lub szkół podstawowych prowadzących oddziały przedszkolne w warsztatach międzykulturowych;
- wsparcie psychologiczne dzieci doświadczających przemocy i dyskryminacji (oraz wsparcie rodziców), w sumie 172 godzin wsparcia;
- przeprowadzenie 1 warsztatu dla rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych;
- przeprowadzenie 9 sesji fotograficznych podczas warsztatów i postprodukcja zdjęć;
- napisanie i opublikowanie w artykułów nt. integracji i edukacji migrantów w polskiej szkole.
Rezultaty miękkie:
- zapoznanie dzieci z różnorodnością kulturową oraz pokazanie pozytywnych skutków wynikających z faktu, że Polska staje się krajem zróżnicowanym kulturowo;
- wsparcie rodziców i nauczycieli w procesie edukacji międzykulturowej dzieci;
- wypełnienie luki na rynku materiałów i pomocy edukacyjnych w zakresie edukacji międzykulturowej;
- wsparcie dzieci doświadczających dyskryminacji w procesie odbudowywania pozytywnej samooceny i radzenia sobie z przejawami dyskryminacji;
- podniesienie u rodzin wielojęzycznych i wielokulturowych poczucia własnej wartości i przynależności do środowiska lokalnego i szkolnego;
- zminimalizowanie zagrożenia aktami mowy i działań nienawiści (aktów dyskryminacji i nietolerancji o podłożu rasowym).