Dyskryminacja to nierówne, niesprawiedliwe, gorsze traktowanie osób ze względu na ich cechę związaną z przynależnością do określonej grupy, np. dyskryminacja ze względu na płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne, wyznanie, stopień sprawności fizycznej czy status ekonomiczny.
Rezultatem dyskryminujących zachowań jest ograniczanie korzystania lub uniemożliwianie korzystania osobom z przysługujących im praw.
Co możesz zrobić?
UWAGA: poniższa ścieżka reagowania dotyczy wyłącznie placówek na terenie m.st. Warszawy
Jeżeli Twoje dziecko doświadcza dyskryminacji w środowisku szkolnym, możesz skorzystać z następującej ścieżki interwencji:
- poprosić wychowawcę klasy, do której uczęszcza dziecko, o rozmowę. Warto również poprosić o wsparcie szkolnego pedagoga;
- jeżeli rozmowa z wychowawcą lub pedagogiem nie daje efektów, zwróć się do sekretariatu szkoły z prośbą o spotkanie z dyrektorem placówki;
Jeżeli wyżej wymienione kroki nie przynoszą efektów, skontaktuj się z Wydziałem Oświaty i Wychowania w dzielnicy, w których pracują dedykowani uczniom i rodzicom cudzoziemskim koordynatorzy:
https://edukacja.um.warszawa.pl/-/koordynatorzy-dzielnicowi-do-spraw-uczniow-cudzoziemskich
W przypadku braku reakcji ze strony dzielnicy, zadzwoń na całodobową infolinię miejską 19115 i zgłoś skargę, która zostanie zarejestrowana w systemie i przekierowana do odpowiedniej jednostki miejskiej (np. Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy).
Ponadto, jeżeli sprawa dotyczy bezpośrednio naruszenia praw uczniowskich, możesz skontaktować się z Warszawskim Rzecznikiem Praw Uczniowskich, który pełni dyżur w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES), ul. Stara 4 (wejście C), w czwartki w godz. 16-18 (należy indywidualnie ustalić godzinę spotkania).
Pod tym linkiem znajdziesz dane kontaktowe i więcej informacji o działaniach Rzecznika:
https://edukacja.um.warszawa.pl/warszawski-rzecznik-praw-uczniowskich