Szkolenie skierowane jest do psychologów i psycholożek dziecięcych pracujących w warszawskich poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach i przedszkolach oraz ośrodkach

rejestracja przez formularz – do 13 stycznia 2025!

Regulamin uczestnictwa: Regulamin uczestnictwa w szkoleniach „Wsparcie psychologiczne dzieci z doświadczeniem przymusowej migracji i traumy”

Szkolenie trwa 6 dni: 31 stycznia, 21 lutego, 7 marca, 21 marca, 4 kwietnia, 18 kwietnia
w godzinach 9:00-16:00

Miejsce: Centrum Wielokulturowe, ul. Jagiellońska 54, Warszawa

Prowadzące:Marta Piegat-Kaczmarczyk i Beata Staniszewska

O szkoleniu:

Dzieci, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń mogą mierzyć się z ich skutkami na wszystkich poziomach funkcjonowania: fizjologicznym, emocjonalnym, poznawczym i interpersonalnym. Ich układy nerwowe przełączają się z trybu rozwoju do trybu przetrwania.
W ich zachowaniu następuje wiele zmian identyfikowanych jako trudne, dysfunkcyjne, czasem uniemożliwiające im dalszy prawidłowy rozwój.
W procesie radzenia sobie ze skutkami traumy, potrzebują wspierających specjalistów szeroką wiedzą dotyczącą specyfiki procesów diagnozy, oraz wsparcia w powrocie do regulacji, poczucia bezpieczeństwa, przynależności, spontaniczności i eksploracji.
To zaś wymaga pracy integrującej najnowszą wiedzą z obszaru neuronauki, a także różne podejścia i metody terapeutyczne, takie jak teoria poliwagalna, play therapy, terapia skoncentrowana na rozwiązaniach, włączanie w pracę ruchu, zabawy i kreatywności, które znacznie lepiej pozwalają dzieciom na ekspresję niż techniki werbalne.
Od ponad 16 lat pracujemy z dziećmi i młodzieżą które doświadczyły wojny, uchodźstwa, prześladowania, przemocy fizycznej, psychicznej, instytucjonalnej dlatego zależy nam na przekazywaniu bardzo praktycznej wiedzy, której zastosowanie może skutecznie wspierać profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy następnie wspierają dzieci w regeneracji po trudnych doświadczeniach. 

Zakres merytoryczny szkolenia:

Specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa

  • Psychologiczne i społeczne skutki migracji 
  • Procesy adaptacyjne i akulturacyjne
  • Funkcjonowanie i rozwój dziecka w warunkach niepewności pobytowej

Proces diagnozy dziecka z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa:

  • określenie kompetencji kulturowych diagnosty;
  • określenie fazy adaptacji;
  • określenie poziomu kompetencji językowych;
  • określenie, czy dziecko miało traumatyczne doświadczenia;
  • wybór narzędzi diagnostycznych (cel diagnozy, charakterystyka osoby badanej, kompetencje diagnosty, właściwości narzędzia);
  • zadbanie o warunki i miejsce badania.

Dobre praktyki w procesie diagnozy dzieci z doświadczeniem migracji/ uchodźstwa

  • Funkcje diagnozy psychologicznej.
  • Wywiad kliniczny w diagnozie traumy dziecięcej, ustrukturyzowane wywiady.
  • Obserwacja dziecka podczas badania psychologicznego.
  • Testy niewerbalne, neutralne kulturowo – ocena procesów poznawczych.
  • Diagnoza występowania zdarzeń traumatycznych oraz symptomów traumy u dzieci i adolescentów. 
  • Trudności diagnostyczne – „kolekcjonerzy diagnoz”. 

Omówienie wybranych kwestionariuszy:

  • Kwestionariusze i narzędzia diagnozujące zaburzenia postraumatyczne.
  • Narzędzia diagnozujące zaburzenia dysocjacyjne.
  • Ocena symptomów depresji.
  • Ocena zaburzeń lękowych. 

Neurobiologia traumy i jej wpływ na funkcjonowanie dziecka

  • Doświadczenie traumatyczne, czym jest, jak je rozumieć.
  • Pojęcie traumy świeżej i odroczonej.
  • Możliwe reakcje dzieci i młodzieży na traumę: rezyliencja, traumatyzacja, zaburzenia po traumatyczne
  • Adaptacyjne reakcje na traumę
  • Obszar fizjologiczny, emocjonalny, poznawczy i interpersonalny
  • Kryteria diagnostyczne: AS, ASD, PTSD, DTD 
  • Trauma u dzieci- kryteria i narzędzia diagnostyczne
  • Układ nerwowy- Od trybu przetrwania do trybu rozwoju
  • Analiza doświadczeń i reakcji na traumę u dzieci

Regulacja pobudzenia u dzieci po doświadczeniach traumatycznych

  • Modele pracy z traumą u dzieci
  • Rola optymalnego poziomu pobudzenia w funkcjonowaniu dziecka
  • Rola nerwu błędnego w przywracaniu regulacji
  • Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego
  • Praca z traumą oparta na zasobach, zabawie i kreatywności
  • Odkrywanie i wzmacnianie zasobów w trudnych sytuacjach
  • Regulacja napięcia poprzez ciało
  • Oddech sensoryczny
  • Regulacja napięcia poprzez nerw błędny brzuszny- praktyka indywidualna i grupowa

Rola zabawy w procesie odbudowywania zasobów

  • Zabawa terapeutyczna vs zabawa traumatyczna
  • Rola i funkcje zabawy 
  • Wpływ zabawy na rozwój i funkcjonowanie dziecka
  • Jak ze zwykłej zabawy zrobić zabawę terapeutyczną

Wsparcie dzieci po doświadczeniach traumatycznych poprzez podejście skoncentrowane na rozwiązaniach

  • Diagnoza w podejściu TSR- diagnoza zasobów i celów
  • Analiza zasobów i celów w kryzysowych sytuacjach
  • Linia życia- linia zasobów i umiętności
  • Karty zasobów i celów dla nastolatków- narzędzie do wsparcia po trudnych doświadczeniach
  • Integracja zasobów poprzez ciało

 Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestniczki i uczestnicy:

  • Pogłębią wiedzę na temat możliwych skutków traumy u dzieci, na poziomach fizjologicznym, emocjonalnym, poznawczym i interpersonalnym.
  • poszerzą wiedzę na temat elementów istotnych w procesie diagnozy oraz terapii dzieci doświadczeniem migracji;
  • zostaną wyposażeni w praktyczne umiejętności stosowania i interpretowania wyników wybranych narzędzi diagnostycznych;
  • pogłębią wiedzę na temat wpływu doświadczenia traumatycznego na strukturę i funkcje mózgu;
  • poszerzą wiedzę na temat kryteriów diagnostycznych związanych z traumatycznym doświadczeniem;
  • wzbogacą umiejętność rozpoznawania u dzieci objawów dysocjacyjnych;
  • zdobędą umiejętność wykorzystania narzędzi diagnostycznych do oceny występowania zdarzeń traumatycznych oraz symptomów traumy u dzieci i adolescentów.
  • Poznają skuteczne interwencje wspierające procesy regulacji u dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu po traumie.
  • Poznają i wypróbują metody wsparcia dzieci poprzez TSR, kreatywność, ruch i zabawę, czyli sposoby, które w najbardziej skuteczny sposób pomagają dzieciom przejść z charakterystycznego dla traumatyzacji trybu przetrwania, do trybu rozwoju.
  • Otrzymają wielojęzyczne materiały do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą gotowe do stosowania w praktyce pomocowej: Karty zasobów i celów dla 31 stycznia, 21 lutego, 7 marca, 21 marca, 4 kwietnia, 18 kwietnianastolatków, broszurę Bądź dla Siebie Wsparciem. Obie publikacje są dostępne w języku ukraińskim, rosyjskim, angielskim i polskim. 

Osoby prowadzące

Beata Staniszewska – jestem psycholożką, psychotraumatolożką, oligofrenopedagożką. Specjalizuję się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Posiadam ponad 20 – letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, od wielu lat pracuję w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuję się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem traumy i przymusowej migracji. Do każdego dziecka podchodzę z szacunkiem i uważnością, staram się zrozumieć jego potrzeby i odnaleźć zasoby, ważne jest dla mnie, aby w relacji terapeutycznej i diagnostycznej budować poczucie bezpieczeństwa i szukać oznak zdrowienia po trudnych doświadczeniach. Pracuję diagnostycznie i terapeutycznie po polsku i po rosyjsku, co pozwala mi wspierać dzieci i rodziny migrujące bez bariery językowej.  Pracuję także w jednej z warszawskich Poradni Psychologicnzo Pedagogicznych, gdzie zajmuję się diagnozą dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. Uczestniczę w roli prelegentki w wielu szkoleniach i konferencjach, prowadzę też zajęcia na studiach podyplomowych na UW. Jestem współautorką publikacji Dzieci-uchodźcy. Wsparcie psychologiczne, narzędzia i standardy diagnozy. Nieustannie poszerzam swoją wiedzę i umiejętności na szkoleniach i konferencjach. 

Marta Piegat-Kaczmarczyk– jestem psycholożką międzykulturową, certyfikowaną terapeutką Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, Ambasadorką metody Kids Skills, stypendystką Traumatic Stress Studies w Trauma Research Foundation, diagnostką zaburzeń po traumie w trakcie certyfikacji ESTD. Od 2000 roku pracuję z dziećmi z doświadczeniem wojny i uchodźstwa. Pracowałam z dziećmi podczas wielu międzynarodowych projektów humanitarnych w Kosowie, w Buriacji, we Włoszech,  a w Polsce z dziećmi uciekającymi przed wojną w Czeczenii, Syrii, Iraku, Afganistanie i oczywiście w Ukrainie.  Od 2009 roku pracuję terapeutycznie w fundacji Polskie Forum Migracyjne z dziećmi i rodzinami uchodźczymi, a od rozpoczęcia wojny w Ukrainie wspieram merytorycznie i superwizuję zespół psycholożek i psychologów dziecięcych. Łączę w swojej pracy podejście skoncentrowane na rozwiązaniach z pracą z ciałem, regulacją układu nerwowego, zabawą i kreatywnością. Z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczaniem podczas szkoleń, konferencji naukowych i międzynarodowych, webinarów, prowadzę także zajęcia dotyczące pracy z dziećmi po doświadczeniach traumatycznych na studiach podyplomowych na UW.
Jestem autorką i współautorką licznych publikacji i narzędzi terapeutycznych m.in. Karty Zasobów i Celów dla Nastolatków, Bądź dla siebie wsparciem, Inny w Polskiej Szkole, Szkoła Integracji Międzykulturowej, Dzieci-uchodźcy. Wsparcie psychologiczne, narzędzia i standardy diagnozy.

Projekt realizowany w ramach Konkursu Grantowego “Polskie Miasta Ukrainie – Tajwański Fundusz Grantowy”