Szkolenie dla asystentek i asystentów międzykulturowych oraz osób pracujących jako pomoc nauczyciela dziecka cudzoziemca w warszawskich placówkach.

Zapisy przez FORMULARZ.

Program szkolenia:

9:00-10:30

  1. Powitanie, zapoznanie, wprowadzenie.
  2. Straty i zasoby dziecka z doświadczeniem migracji.
  3. Czynniki wpływające na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracji.
  4. Adaptacja kulturowa oraz kształtowanie się wrażliwości kulturowej i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka.

Przerwa kawowa 10:30-10:45

10:45-12:15

  1. Doświadczenie traumatyczne, czym jest, jak je rozumieć.
  2. Podstawy neurobiologii traumy:
  • zapis traumy w układzie nerwowym – tryb rozwoju i tryb przetrwania,
  • strategie  walki – ucieczki oraz strategie zamrożenia,
  • wpływ traumy na obszar fizjologiczny, emocjonalny, poznawczy i interpersonalny,
  • pamięć, postrzeganie czasu, język pod wpływem przekraczających doświadczeń,
  • sygnały nadmiernego pobudzenia u dzieci w różnym wieku.

Przerwa obiadowa 12:15 -12:50

12:50-14.20

  1. Możliwe reakcje dzieci i młodzieży na traumę: rezyliencja, traumatyzacja, adaptacyjne reakcje na traumę.
  2. Psychologiczna odpowiedź na zdarzenia traumatyczne.
  3. Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego po doświadczeniach traumatycznych:
  • regulacja napięcia poprzez ciało,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • odkrywanie i wzmacnianie zasobów w trudnych sytuacjach.

Przerwa kawowa 14:20 – 14:40

14:40-16:30

  1. Techniki regulacji emocji i napięcia psychofizycznego po doświadczeniach traumatycznych (ciąg dalszy):
  • odtwarzanie treści traumatycznych w zabawie,
  • sposoby komunikacji,
  • skalowanie,
  •  objawy pośredniej traumatyzacji.

Podsumowanie spotkania.

Szkolenie poprowadzi Beata Staniszewska – psycholożka, psychotraumatolożka, oligofrenopedagożka. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Posiada ponad 20- letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami. Od wielu lat pracuje w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuje się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem traumy i przymusowej migracji. Współpracuje także z Fundacją na rzecz Różnorodności Społecznej, z ramienia której prowadzi superwizje dla asystentek międzykulturowych i romskich. Pracuje także w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, gdzie zajmuje się diagnozą dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. Do każdego dziecka podchodzi z szacunkiem i uważnością. Stara się zrozumieć jego potrzeby i odnaleźć zasoby. Ważne jest dla niej, aby w relacji terapeutycznej i diagnostycznej budować poczucie bezpieczeństwa i szukać oznak zdrowienia po trudnych doświadczeniach. Uczestniczy w roli prelegentki w wielu szkoleniach i konferencjach, prowadzi też zajęcia na studiach podyplomowych na UW. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i umiejętności na szkoleniach i konferencjach.