стаття взята з публікації "Модель міжкультурної освіти WISE та зразки планів шкільних занять".

Mодель WISE це практичний інструмент міжкультурної освіти в школі. Ми віримо, що лише свідомий і старанний підхід до створення міжкультурного середовища можуть посприяти діалогу між представниками різних культурних груп, взаємному пізнанню та навчанню. Модель це авторський інструмент, розроблений психологинями Мартою Пігат- -Качмарчик і Зузанною Реймер на основі багаторічного досвіду роботи з багатокультурними класами, тобто класами, в яких разом навчаються діти з міграційним досвідом і без нього, а також діти з бікультурних або мультикультурних сімей. Модель неодноразово застосовувалася на практиці в мультикультурних класах на всіх рівнях освіти, в тому числі в класах із сильним внутрішнім конфліктом.

Цілі занять що проводяться відповідно до моделі WISE

Назва моделі – WISE – англійською „мудрий”, це абревіатура ключових понять у роботі з цією моделлю: W – współzależność (взаємозалежність), I – Integracja (інтеграція), S – Sukces (успіх), E – Edukacja (освіта).

ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ
Працюючи за принципами моделі WISE, ми створюємо ситуацію, в якій всі учні та учениці залежать один від одного. Вони повинні співпрацювати та підтримувати один одного для виконання завдань. Наша мета – дати їм відчути, що всі вони є бажаними і потрібними, та водночас кожен має індивідуальні таланти та навички, іноді унікальні.

ІНТЕГРАЦІЯ
Термін походить від латинського integrare – єднати. Згідно з Вікіпедією, “соціальна інтеграція – це злиття і гармонізація елементів соціальної спільноти, що розуміється як інтенсивність і регулярність контактів між членами даної спільноти, а також прийняття в ній спільних систем цінностей, норм, поглядів” [1]. Прагнення до інтеграції учнів і учениць у багатокультурному класі – одне з основних завдань, яке стоїть перед особою, яка хоче дати можливість дітям і молоді познайомитися один з одним і долучитися до міжкультурного діалогу.

Заняття в класі з використанням моделі WISE підтримують процес глибокої інтеграції між учнями та ученицями з різних культур, які володіють різними мовами, з міграційним досвідом і без нього. Наша мета – створити в учнів та учениць відчуття, що всі ми – одна команда, один клас, що складається з унікальних і цікавих у своїй різноманітності особистостей.

УСПІХ
Важливим аспектом освітньої діяльності за моделлю WISE є створення ситуацій потенційного успіху для учасників. Це особливо важливо при роботі з дітьми з міграційним досвідом, які натрапляли на труднощі, часто стикаються з мовним бар’єром та рідко мають можливість святкувати успіх у польській школі. Метою є зміцнення самооцінки та самоефективності дітей та молоді, тобто їхньої віри в те, що їхні таланти, навички та знання можуть бути використані для досягнення поставлених цілей.

ОСВІТА
Важливо, що при проведенні шкільних освітніх заходів за моделлю WISE вчитель може одночасно виконувати основну навчальну програму і завдання що допомагають в інтеграції та міжкультурному вихованні учнів. При цьому важливою передумовою освітньої діяльності за моделлю WISE є усвідомлення учнями та ученицями важливості співпраці. Працюючи разом і використовуючи різноманітні таланти та навички кожного в групі, вони можуть ефективно виконувати свої завдання. Співпрацюючи, вони навчаються швидше та ефективніше.

Теоретична основа моделі

Абрахам Маслоу у своїй теорії мотивації представив потреби людей у вигляді піраміди, стверджуючи, що подальші потреби можуть бути реалізовані лише тоді, коли потреби нижчого порядку вже задоволені.[2]

Піраміда потреб Маслоу чудово підходить для роботи з дітьми з міграційним досвідом у польській школі. Вчителі дуже часто скаржаться на низьку мотивацію до навчання таких учнів і учениць, а також неефективність власних зусиль і старань. Педагоги та педагогині зосереджуються на пізнавальних потребах учнів, хочуть допомогти їм здобути знання і навички, але багато дітей, як виявляється під час первинної діагностики, абсолютно не готові до цього. Більшість молодих мігрантів та мігранток зазнають серйозного дефіциту у задоволенні потреб нижчого порядку:

  • потреба безпеки: діти не почуваються безпечно в школі та в Польщі в загальному; не знають як довго тут залишатимуться; їх правове становище невизначене,
  • потреба приналежності: вони не відчувають себе прийнятими однолітками та потрібними; їхні сімейні стосунки іноді бувають напруженими та складними через суворий досвід міграції,
  • потреба поваги: діти не досягають успіху, не відчувають поваги до себе з боку інших через свою культурну та мовну відмінність.

У такій ситуації пробудження пізнавальних потреб, тобто мотивації до навчання, приречене на провал. В першу чергу, необхідно звернути увагу на формування почуття безпеки, приналежності та поваги в учнів та учениць з досвідом міграції (особливо вимушеної). У цьому може допомогти навчання за моделлю WISE.

Другим фундаментальним компонентом цієї моделі є “Гіпотеза контакту”[3], описана Гордоном Олпортом. У ній автор зазначає, що міжособовий контакт між представниками різних груп може зруйнувати взаємні стереотипи та упередження. Цей контакт має бути добровільним і якомога частішим. Дуже важливо, щоб ті, хто зустрічається, мали рівний статус (становище в групі) та працювали разом заради спільної мети. Наступні дослідники групових процесів ще більше підкреслюють важливість дружньої та неформальної атмосфери, дотримання соціальних норм толерантності та прийняття (за Аронсоном, Елліотом та Вілсоном, Тімоті Д. (Aronson, Elliot & Wilson, Timothy D.). & Akert, Robin M., 1997[4]).

Способи організації освітнього простору, визначені Олпортом та його послідовниками, чітко зображені в принципах роботи моделі WISE, про що ми детальніше розповімо в наступному розділі.

У WISE ми також використовуємо, відкрите та описане в психології поведінки, інструментальне обумовлення, яке є однією з форм навчання. У цьому випадку вивчення поведінки відбувається через відчуття її наслідків.

Б.Ф. Скіннер – один з найвидатніших психологів, який вивчав цей механізм навчання – ввів поняття підкріплення і покарання. У нашій моделі для посилення виховного ефекту ми використовуємо насамперед позитивне підкріплення, тобто учні отримують винагороду після демонстрації бажаної моделі поведінки.

>> стаття взята з публікації “Модель міжкультурної освіти WISE та зразки планів шкільних занять”

Footnotes

  1. За: Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Integracja_(psychologia); [доступ 18.07.2023]. Назад
  2. A. Маслоу, Мотивація та особистість, Wydawnictwo Naukowe PWN, Варшава 2006, с. 2Назад
  3. G. Allport, The nature of prejudice, Reading, MA 1954.Назад
  4. Aronson, Elliot & Wilson, Timothy D. & Akert, Robin M. Psychologia Społeczna. Serce i umysł, Poznań, 1997 s. 581. Назад